Jak je to s psaním interpunkce a emotikonů na sociálních sítích

29. listopad 2018     komentáře (0)  1811 objevných slov

V jedné copywriterské diskuzi na sociálních sítích jsem narazil na zajímavý dotaz. Jeden z členů se ptal na možnosti použití interpunkce v kombinaci s emotikony. Sám ve většině případů používám pouze jeden způsob. Diskuze mě ale kvůli hromadě odlišných názorů dostala do nejistoty, zda používám ten správný. Jak se to tedy píše?

Jak je to s psaním interpunkce a emotikonů | Zdroj: unsplash.comJak je to s psaním interpunkce a emotikonů | Zdroj: unsplash.com

Co se v článku dozvíte

  • co se řeší v copywriterských diskuzích
  • zda existují pravidla pro psaní emotikonů a interpunkce
  • jak tuto komunikaci řeší velké značky
  • jaké jsou další možnosti
  • jak dojít ke správnému řešení
  • co je důležitější než výběr správného způsobu

Na počátku byla diskuze

Člen skupiny se konkrétně ptal, zda se ve větě píše tečka za emotikonem nebo zda může emotikonem interpunkci nahradit. Z jeho dotazu ale vyplynuly ještě další otázky, což dělá tuto problematiku mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Pojďme se na to ale podívat postupně.

Emotikony, smajlíky nebo chcete-li emoji se používají pro oživení psané komunikace, jako doplnění nálady nebo tónu. Díky nim dokážete lépe odhadnout, zda autor textu například použil ironii, či nikoliv.

Pravidla? Ale kdepak

Pravidla českého pravopisu ani jiné příručky se o používání emotikonů v komunikaci nezmiňují. Konkrétně mě zajímají pravidla psaní emotikonů a interpunkce zejména v příspěvcích na sociálních sítích, nikoli v soukromých zprávách. Podle čeho bychom se při psaní měli rozhodovat? Máme na výběr ze dvou základních možností:

  • podle vlastního citu
  • podle velkých hráčů

Jenže každý nemá takový cit pro jazyk, aby se vždy rozhodl správně. Zároveň se úplně nezdá, že by velcí hráči (rozumějte firmy a značky) používali jednotný způsob. A aby toho nebylo málo, ani copywriteři v diskuzi nenašli shodu.

Abych rovnou nesázel pouze na svůj cit, rozhodl jsem se nejprve prozkoumat facebookové vody a zjistit, jak komunikují větší značky v rámci České republiky. A zjistil jsem přesně to, čeho jsem se obával. Velké značky nejen že celkově nepoužívají jednotný způsob, nepoužívají ho ani v rámci své komunikace. A pak to vypadá nějak takto.

Coca Cola Facebook 1

Coca-Cola využívá v rámci svých příspěvků na Facebooku emotikony v rámci věty a interpunkci teprve za nimi, ale…

Coca Cola Facebook 2

V komentářích komunikuje hned dalšími dvěma různými způsoby. Nehledě na to, že v komentáři níže začíná větu malým písmenem. V prvním případě nahrazuje emotikonem interpunkci, ve druhém pak umisťuje emotikon až za ni.

Možná je to záměr, aby jejich komunikace vypadala autenticky a lidsky. Ale toho mohou docílit i jiným způsobem. Nebo se jim jednoduše nedaří držet jeden komunikační styl z důvodu množství lidí, které se o sociální sítě starají. Tak či onak, rozhodně nejsou jediní.

McDonald Facebook 1

McDonald Facebook 2

Pokud je mi známo, o Facebook českého McDonaldu se stará pražská agentura Bubble. Ani tam se jim dodržování jedné komunikační linky nedaří. Třeba ale mají jiná pravidla pro příspěvky a pro komentáře. To je také možnost, na kterou jsem v předchozích řádcích zapomněl.

Ale to zdaleka není vše.

O2 Facebook 1

O2 Facebook 2

V případě telekomunikační společnosti O2 se způsoby liší i přímo v jednotlivých příspěvcích. Co se týče grafiky, vím, že mají striktní pravidla, jak kde a co do detailu používat. Dokonce na to pořádají školení pro zaměstnance i externisty. V psané komunikaci je tomu asi trochu jinak.

O2 Facebook 3

Tím jsem dospěl k závěru, že rozhodovat se podle velkých hráčů také nebude nejšťastnějším řešením.

Existuje tedy cesta k řešení?

A jelikož neexistují pravidla a příručky, jak dojít ke správnému řešení, a velké značky mi také nepomohou, pokusím se to udělat podle svých nejlepších úsudků. Zvolil jsem vylučovací metodu a nejprve se zaměřil na příklady, které jsou mi proti srsti.

Pokud se na to podívám trochu z UX pohledu, tak hlavním úkolem (jakéhokoliv) textu je, aby jej čtenář snadno přečetl a zároveň pokud možno ihned pochopil. Čemu bych se tedy naprosto vyvaroval, je využívání emotikonů místo slov. Nejen že pak texty vypadají jako z Cartoon Network, ale zejména čitelnost textu pokulhává. Člověk dokáže celkem rychle číst a emotikony místo slov mu to v tomto případě znepříjemňují. Dalším vedlejším účinkem je pak možnost vyložit si jeden emotikon několika způsoby.

Stejně tak bych neumisťoval emotikony do těla věty. Opět by mi to překáželo ve čtení a věta by na mě nepůsobila konzistentně. A to jsme se ještě vůbec nebavili o interpunkci. Osobně mi v tomto případě vadí i používání emotikonů na konci vět v rámci jednoho odstavce. Vzniká zde podle mě totožný problém, jako jsem popsal o odstavec výše. Nakonec vám pak vznikne text, který nejen že nevypadá dobře, ale ještě mu čtenář ani nerozumí.

3 hlavní způsoby. Který je správný?

Pokud se bavíme konečně o větách, kde na konci píšeme nejčastěji tečku, vykřičník otazník, případně jiný znak, máme na výběr z několika způsobů:

  • používat emotikon před interpunkcí
  • používat emotikon místo interpunkce
  • používat emotikon až za interpunkcí

V případě prvního způsobu jeho zastánci argumentují, že emotikon „tam má funkci dalšího slova vyjádřeného graficky, takže tečka až za ním.” Jenže co když (z jakéhokoliv důvodu) použijeme více emotikonů za sebou? Pak interpunkce za třema emotikonama bude vypadat divně.

U druhého případu zavládá názor typu „já to ukončuju smajlíkem. Kdyby tam byla ještě tečka, připadá mi to trochu moc.” Jenže dokážete si představit odstavec s větami oddělené od sebe emotikony? A co teprve čárky?

Třetí příklad, který osobně používám, hájili diskutující například tímto způsobem: „Slova, tečka, smajlík. Podle českých pravidel mi to přijde takto nejlogičtější, tečka za smajlíkem je za mě divná.” A proč volím tento způsob? Dle mého názoru je věta prostě věta, takže bych do ní necpal cokoliv jiného. Plus jsem si uvědomil, že když jste napsali na starých telefonech v SMS emotikon ručně, tzn. :-), stal se z něho animovaný emotikon. Pokud jste za něj ale napsali ještě tečku, telefon to nerozeznal a emotikon nezobrazil.

Zároveň nemůžu říct, že způsob, který používám, je zcela správný. Už jen z důvodu, že zbylé způsoby si diskutující dokázali celkem obstojně obhájit.

Další možnost, kterou považuji za zcela vhodnou, je používání emotikonů místo odrážek a číslování. Dle mého názoru to v některých případech může oživit text. V dalších případech mi nevadí ani emotikon obklopující slovo z obou stran, jako například „[emotikon] Soutěž! [emotikon]”. V tomto případě je ale text na jednom řádku a emotikony slouží k upoutání pozornosti. Text pak pokračuje o řádek níže.

Co z toho plyne

Dle mého názoru asi nezáleží na tom, zda používáte jeden či druhý způsob, pokud si ho dokážete obhájit. Mnohem důležitější je dodržovat jeden způsob v rámci celé komunikace (příspěvků na sociálních sítích, komentářích, dark postech apod.).

Z toho tedy plyne:

  • sledujte, co se řeší ve světě komunikace, ať vám něco neunikne
  • sledujte komunikaci ostatních značek, ale ne vždy se jimi inspirujte
  • neexistují jednotná pravidla pro psaní emotikonů a interpunkce
  • zvolte si způsob, který vám nejvíce vyhovuje
  • buďte konzistentní a držte jednotnou komunikační linku

Možná si říkáte, že nejjednodušší je vykašlat se na emotikony a do textu je vůbec necpat. Dělá to tak mnoho značek jako třeba T-Mobile. Jenže taky máte pocit, že bez alespoň jednoho emotikonu je firemní příspěvek na sociálních sítích tak trochu suchý? :-)

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Jak je to s psaním interpunkce a emotikonů na sociálních sítích. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-12-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-je-to-s-psanim-interpunkce-a-emotikonu-na-socialnich-sitich

Čtěte také...

6 změn, které na nás čekají na sociálních sítích v roce 2018

6 změn, které na nás čekají na sociálních sítích v roce 2018

Všichni vnímáme, že se na Facebooku či Instagramu stále něco mění. Trendy ukazují, že podoba reklam na sociálních sítích, jako ji známe dnes, může být za rok radikálně jiná. Rok 2018 přinese například nárůst vlivu Instagramu, aplikací na zasílání zpráv nebo virtuáln…

Recenze knihy: Ukaž, co děláš!

Recenze knihy: Ukaž, co děláš!

Kniha Ukaž, co děláš! je další literární hit od amerického spisovatele Austina Kleona. Svou cestu literárního úspěchu nastartoval knihou Kraď jako umělec, která se velmi rychle stala bestsellerem. Ukaž, co děláš! svou jednoduchostí a úderností svého předchůdce rychle dohnal…

Co sledovat a na co se zaměřit při vyhodnocení marketingových kampaní

Co sledovat a na co se zaměřit při vyhodnocení marketingových kampaní

Možná jste si s touto otázkou lámali hlavu i vy. Rád bych vám tímto způsobem pomohl utřídit si myšlenky a ujasnit si, co vše je možné v marketingových kampaních sledovat a vyhodnocovat. A zejména co z toho pro vás bude důležité.


Komentáře