Jak vysvětlit rodičům, co je to copywriting

18. květen 2018     komentáře (0)  750 objevných slov

Jako copywriter jsem se často dostával do situací, kdy mé okolí chtělo vědět, čím se vlastně živím. Dřív jsem na to šel dost složitě, ale postupně jsem dospěl k tomu, že je to velmi jednoduché. Na Facebooku jsem si před pár dny všiml, že podobnou situaci zažívá i mnoho dalších copywriterů. A většina z nich na to šlo stejně složitě jako kdysi já.

Jak vysvětlit rodičům, co je to copywritingJak vysvětlit rodičům, co je to copywriting

Ach ty definice

Abyste mohli pochopit pozici copywritera, musíte vědět, co znamená slovo copywriting. Setkal jsem se už i s názvy jako copyrighter, případně nedejbože copywrighter. Ale nikomu to nemám za zlé. Také jsem našel spoustu definic copywritingu, ale žádná z nich nebyla napsaná tak, aby jí laik porozuměl na první dobrou.

Třeba v našich končinách uznávaný copywriter Pavel Šenkapoun napsal ve své knize Webcopywriting pro samouky tuto definici: „Jedním z významů slova copy v angličtině je inzerát, reklamní text… Je-li copy reklamní text, pak je copywriter reklamní textař a copywriting obor, který se tvorbou reklamních textů zabývá.” Pak tedy ještě Pavel poukazuje na to, že ne všechny texty musí být zároveň reklamními atd.

To je super a dává to smysl. Jenže řekněte to svým rodičům nebo prarodičům. Představí si reklamu v televizi a nějaký text někde uvnitř nebo bůhvíco ještě. Hlavně jim neříkejte, že textujete newslettery. Budou si pak myslet, že rozesíláte spamy. A ještě dostanete za uši.

Cesta k jednoduchosti

Zejména v mých začátcích se mě na to ptal snad každý. Jenže já se v odpovědi téměř pokaždé zamotal. A tak jsem se to snažil postupně zjednodušovat. Akorát to někdy mívalo opačný efekt.

Když jsem řekl, že píšu texty na web, mysleli si, že píšu nějaké aktuality, diskutuji na fórech, případně, že jsem novinář. A to byla asi ta největší potíž, kterou jsem vnímal. Často jsem pak slýchával, že copywriter je vlastně novinář, který za články dostane mnohem víc peněz, a navíc se ty články ani neotisknou do novin, protože jsou na internetu. To už jsem byl pomalu v koncích. A co teprve, když jsem se zmínil o správě či textech na Facebook. „Takže ty jseš celej den na Facebooku a za to ti jako někdo platí?” Ne. Uvědomil jsem si, že tudy cesta rozhodně nevede.

Nakonec mě na jedné copywriterské diskuzi osvítila kromě reflektorů na podiu i myšlenka, jak to celé úplně zjednodušit. Někdo z publika se nás diskutujících překvapivě zeptal, co je podle nás copywriting. Od mých diskutujících kolegů (mimochodem jeden z nich byl právě Pavel Šenkapoun) jsem slyšel zdlouhavé vyprávění, co možná je copy a co není a tohle a tamto. Jejich definice byly dobré, ale ne pro všechny. Tak jsem si řekl, že to rozseknu:

 

Copywriting je psaní jakýchkoliv textů, za které je vám někdo ochoten zaplatit.

 

Přišlo mi, že to publikum bralo nejdříve jako vtip, ale pak přitakávali, že to je docela výstižné. Touto okleštěnou definicí jsem se vyhnul problematice reklamních a nereklamních textů a také tomu, co copy je, co není atd. Protože existují také texty, které můžeme a zároveň nemůžeme považovat za produkt copywritingu. Zkusím to na příkladu: Když budete psát bakalářku či diplomku na vysoké škole, jedná se o copywriting? Ne. A když mi zaplatíte za to, že to napíšu za vás. Je to copywriting? Jasně, že jo. Na druhou stranu neznamená to, že když si sami otextujete reklamu na Facebooku, že to není copywriting. Ha!

Můžete se v tom šťourat a zjistíte, že i má definice není neprůstřelná. Zato je zcela srozumitelná. Rozumí jí moji rodiče i třeba děda. Fakt, řekl jsem mu ji. A pokud mají zájem ptát se dál, můžu jim říct o konkrétních textech, které jsem vytvořil.

Pokud lidem kolem sebe nedokážete jednoduše během pár sekund vysvětlit, co je vaší obživou, pak je záhadou, že se tím uživíte. Ale svět je plný záhad. I tak si klidně půjčte moji definici. Není to (zatím) copyright. ;-)

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

4.5 hvězdiček / Hodnoceno: 10x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Jak vysvětlit rodičům, co je to copywriting. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-11-20]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-vysvetlit-rodicum-co-je-to-copywriting

Čtěte také...

Proč nemůžeš být copywriterem

Proč nemůžeš být copywriterem

Nepotřebuješ žádné peníze do začátku, budeš si řídit čas podle sebe a zakázky se k tobě jen pohrnou. Můžeš být maminka na mateřské, tatínek na rodičovské nebo absolvent strojní fakulty. Stačí ti notebook a připojení k internetu a můžeš se stát copywriterem. Opravdu m…

Jak otextovat web jako copywriter

Jak otextovat web jako copywriter

Chystáte nový web a neznáte konkrétního copywritera nebo si nemůžete dovolit platit za jeho kvalitní služby? Dám vám několik tipů, díky kterým zvládnete svůj web otextovat sami. Můžete ho totiž otextovat mnohem lépe než špatný copywriter.

Proč dělat obsahový marketing?

Proč dělat obsahový marketing?

Stojí vás to spoustu času, úsilí i nákladů (zvlášť pokud si necháváte obsah tvořit od agentury). Navíc vám tvorba obsahu přímo negeneruje zisk. Přesto je obsahový marketing pro každou firmu, která se mu věnuje, (zejména v B2C segmentu) obrovskou výhodou oproti konkurenci. Mus…


Komentáře