Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?

27. duben 2018     komentáře (0)  768 objevných slov

Facebook je v posledních (tý)dnech hodně diskutovaným tématem nejen v kruhu online marketérů. Skandál spojený se získáním dat více než 87 milionů uživatelů, které využila Cambridge Analytica ve svých kampaních, upozornil na otázku bezpečnosti našich dat na internetu. Ruku v ruce s vyšetřováním s tím spojeným Facebook zavádí nejednu změnu. Některé jsou „náhlé”, o jiných již hovořil v minulosti.

Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?

Transparentnost na prvním místě

Již v říjnu minulého roku Facebook oznámil, že volební kampaně na Facebooku a Instagramu povolí pouze autorizovaným inzerentům. Toto řešení nebylo ničím jiným než reakcí na podezření o ovlivňování amerických voleb.

Prohlubující se skandál s britskou poradenskou společností Cambridge Analytica však s sebou nese i další opatření. Začátkem dubna letošního roku Facebook prohlásil, že toto pravidlo rozšíří na každého, kdo tvoří tzv. „issue ads”. Za „issue ads” jsou v marketingu označovány takové reklamy, jejichž cílem je poukázat na konkrétní problém ve společnosti, vyvolat nad tématem debatu a ideálně změnit názory či chování lidí. Patří sem různá kontroverzní témata od ochrany životního prostředí přes rasismus až po nošení zbraní do školy.

V současné době Facebook s třetími stranami pracuje na seznamu klíčových témat, které budou časem upravovat. Inzerentům nebude povoleno provozovat reklamy v daných tématech do té doby, dokud nebudou mít autorizovaný profil. K tomu je zapotřebí získat povolení od Facebooku založené na potvrzení totožnosti inzerenta a jeho lokaci. V návaznosti na snahu Facebooku o větší transparentnost obsahu, který se na něm objevuje, budou tyto reklamy jasně označeny oznámením „Politická reklama”. Také nebude u příspěvků chybět informace, že se jedná o placenou reklamu. Autorizační proces již Facebook otestoval ve Spojených státech. Oznámení, že se jedná o politickou reklamu, uvidí uživatelé Facebooku v USA v průběhu jara.

Podívejte se také na toto video přímo od Facebooku.

Řešení je nasnadě

Facebook si uvědomuje, že není v jeho silách zachytit všechny reklamy s kontroverzním a politickým obsahem. Kromě investic do umělé inteligence, která by měla být schopná (zřejmě podle klíčových slov) rozpoznat „issue ads”, také zaměstnává nemalé množství lidí. A ti vyhledávají inzerenty, jež by měli projít autorizačním procesem. Zároveň nabádá uživatele, aby neoznačené politické kampaně ohlásili. Oznámit takovou reklamu budete moci kliknutím na tři tečky v pravém horním rohu reklamy a výběrem „Nahlásit reklamu”. Facebook si od této inciativy slibuje rychlejší zajištění transparentnosti informací, které se na něm objevují. Vše zároveň koresponduje se snahou online giganta o boj proti tzv. „fake news”, tedy nepodloženým zprávám.

V Kanadě již Facebook testuje novou funkci „Zobrazení reklamy”, díky které uvidíte všechny reklamy, které daná stránka spustila. Tato funkce je platná nejen pro inzerenty s politickým sdělením, ale pro každého inzerenta na Facebooku. Globálně ji hodlá Facebook spustit v průběhu června. Ve stejném měsíci také plánuje zveřejnit archiv politických reklam. Zde bude možné dohledat veškeré reklamy s označením „Politická reklama”. Po vyhledávání se vám zobrazí vždy obrázek, text a další informace, jako je vynaložená částka za reklamu či podrobnosti o demografických publikách.

Transparentnost se netýká jen „issue ads”

Pokud jste si do teď mysleli, že vás se toto netýká, zpozorněte. Facebook také oznámil, že ověření budou potřebovat všechny stránky, které mají velký počet fanoušků. Zatím neupřesnil, kolik je onen velký počet. Lze však předpokládat, že po velkých značkách se toto pravidlo pomalu sveze v podstatě ke každé, která chce na Facebooku inzerovat. Verifikací účtu chce předejít správě stránek falešnými účty. Spolu s tím chce také Facebook svým uživatelům začít zobrazovat další souvislosti spojené s danými stránkami, aby každý mohl posoudit relevanci obsahu. Konkrétní kroky však zatím nepředstavil.

Řešení to jsou zajisté zajímavá a věříme, že jejich zavedením se obsah na této sociální síti značně pročistí. Škoda jen, že si Facebook svou roli neuvědomoval dostatečně silně již dříve.

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-10-15]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/novinky-z-facebooku-meli-byste-se-tedy-bat-o-sve-udaje

Čtěte také...

Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog

Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog

Dopsali jste super článek a dali jste ho na blog. Ale co dál? Pokud na váš blog neproudí denně přirozeně tisíce návštěv, pak čtenáře budete muset najít vy. Můžete to dělat random způsobem a sdílet, kde vás napadne. Ale možná by se vám hodila strategie, díky které pak bude…

Novinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíte

Novinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíte

Facebook stále řada inzerentů vnímá jako kanál, na kterém je možné dělat reklamu „zadarmo”. Jak celý algoritmus Facebooku funguje, je pro ně stále záhadou. Pojďme teď spolu nahlédnout za oponu jedniček a nul a podívejme se, jak Facebook rozhoduje, které příspěvky propíše…

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Využíváte inzerci od Facebooku nebo Google Adwords? Nebo jiné zahraniční služby jako například Wix, MailChimp či Mailerlite? Pak je důležité vědět, jaké vám při využití těchto služeb plynou daňové povinnosti vůči ČR. Pojďme si to uvést na konkrétních příkladech.


Komentáře