Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

20. říjen 2017     komentáře (0)  1825 objevných slov

Existuje takové jedno přísloví: Co nestojí za lajk, na Facebook nepatří. To jednoduše říká, že pokud váš příspěvek nestojí fanouškovi za interakci, nemá na sociálních sítích co dělat. Jak ale poznat ten, který za to stojí?

Facebook jako strategický marketingový kanálFacebook jako strategický marketingový kanál

Facebook v číslech

Pojďme si současnou situaci na Facebooku ukázat v číslech. Na Facebooku je nyní přes dvě miliardy uživatelů, z toho 4,9 milionů aktivních uživatelů v České republice. A z nich je 3,7 milionů aktivních na mobilních zařízeních. Pokud tedy stále nemáte responzivní webové stránky, nebo nedej bože e-shop, změňte to. Jestli se totiž alespoň trochu zajímáte o svět e-commerce, tak jistě víte, že desetina nákupů v ČR proběhne v online prostředí. Přičemž 47 % offlinových nákupů proběhne na základě předchozích interakcí v online světě. A je silná pravděpodobnost, že probíhají právě na mobilních zařízeních. Takže ne, nevyplatí se online marketing podceňovat. Nehledě na to, že v maloobchodní síti nakupuje v onlinu 3,8 milionů lidí starších 16 let.

To ovšem neznamená, že když teď začnete na Facebook frkat každý den svoje bezva produkty, zvýší se vám obraty o dvojnásobek. Je potřeba nejdříve vybudovat pevnou základnu fanoušků, které nabídnete zajímavý obsah. A ne, Facebook opravdu není leták, takže na výrobky s 20% slevou tam dlouhodobě nikoho neudržíte.

Zlaté pravidlo: poznej svého zákazníka

Tohle pravidlo je alfou a omegou každého byznysu. Všichni o tom mluvíme, všichni souhlasně přikyvujeme, a když dojde na lámání chleba, často na to zapomínáme. A tak si za uši zapište nesmazatelným fixem, že nejdůležitější je vědět, kdo jsou vaši fanoušci, resp. co je zajímá a proč vás začali sledovat. Jako vodítko můžete brát příspěvky, které mají největší podíl interakce. Ovšem, pokud by to bylo tak jednoduché, zřejmě byste neměli potřebu číst článek, který se zabývá obsahem na sociálních sítích. Důvodů, proč vaši fanoušci na vaše příspěvky nereagují tak, jak byste očekávali, může být celá řada:

  • nemáte zajímavý obsah,
  • fanoušky jste historicky nasbírali nějakou nekalou praktikou (přes tzv. klikací farmy), a jejich účty tím pádem nejsou relevantní,
  • když uživatelé Facebooku zjistili, že si mohou určovat obsah, který chtějí vidět, dali u vašeho příspěvku: “Přestat sledovat uživatele XY”, čímž sice zůstali vašimi fanoušky, ale váš obsah se jim přestal zobrazovat,
  • dlouhou dobu se na vašem Facebooku nic nedělo, Facebook vás vyhodnotil jako neaktivní profil a do popředí se dostali ti, kteří sílu Facebooku nepodcenili v jeho začátcích. A mnoho dalšího.

Je potřeba ujasnit si, že celou dobu se zde bavíme o organickém dosahu, tedy dosahu bez jediné investované koruny do reklamy na Facebooku. Pokud si osvojíte správné návyky pro přidávání příspěvků za účelem organického růstu, sledovat úspěšnost placených kampaní pak bude už jen třešničkou na dortu. Facebook totiž upřednostňuje i při placené propagaci ty příspěvky, na které uživatelé velmi dobře reagují. A proč? Nechce své uživatele otravovat něčím, co je zkrátka nezajímá.

Dosah na Facebooku

Přehled organického dosahu na Facebooku

Začněte tedy tím, že si uděláte analýzu současných fanoušků. Sledujte, kteří fanoušci na váš obsah reagují. Možná to jsou partneři, možná to jsou společní přátelé. Ideálně to jsou lidé, které neznáte, a váš obsah je opravdu zajímá. Díky interakcím také zhruba zjistíte, jaký obsah je pro ně zajímavý. Uvědomte si, kdo jste, co vyrábíte a co můžete svým fanouškům nabídnout. Pokud máte pocit, že jste zkusili vše a stále se vám nedaří rozklíčovat, co fanoušky zajímá, vytvořte jednoduchý dotazník. Ten postněte na zeď, pošlete newsletterem nebo vložte do skupin na Facebooku, které jsou vám tematicky společné. Myslete na to, že primárním cílem dotazníku je: Proč byste sledovali moji značku na sociálních sítích?

Základem je zajímavý obsah

Tajemstvím dosahu na Facebooku (čti abyste se začali fanouškům pravidelně propisovat na jejich zeď) je pravidelnost příspěvků a dostatečně zajímavý obsah. Pokud teď čekáte kouzelnou formulku, která z každého vašeho příspěvku vytvoří virální obsah, bohužel vás zklamu. Žádná taková formulka zkrátka neexistuje a každý, kdo kdy k tvorbě obsahu na Facebook přičichl, to moc dobře ví.

Až si odzkoušíte, co vaše fanoušky zajímá, stanovte si publikační plán minimálně na celý týden, maximálně na měsíc dopředu. Pomůže vám to udržovat na vašem facebookovém profilu obsah v pravidelných intervalech. Právě pravidelnost je pro Facebook jedním z hlavních parametrů, podle kterých vyhodnocuje kvalitu profilu jako takového. Naplánujte si na každý týden alespoň 3 příspěvky s minimálně jednodenním odstupem. Dále nezapomínejte, že je potřeba několikrát denně najít si čas na odpovídání na komentáře, zprávy či hodnocení vašich stránek. Tuhle část rozhodně nepodceňujte. Právě onou komunikací si budujete vztah s člověkem, který u vás jednou bude chtít utratit své peníze. A věřte, že pokud ho budete ignorovat, někdo jiný z konkurence vás zajisté rád předběhne.

Video obsah

Video obsah se stává čím dál populárnějším obsahem nejen pro sociální sítě.

Při tvorbě publikačního plánu zohledněte všechny marketingové aktivity, akce a další zajímavosti, které vás v nadcházejícím měsíci čekají a mohly by vaše fanoušky zajímat. Nezapomínejte jen obsah vždy přetavit do řeči facebookového člověka. Rozhodně tedy přiložte obrázek nebo video. Bez toho dnes nemáte moc šanci na Facebooku zaujmout. Ať se vám to zdá sebeinfantilnější, používejte smajlíky. Oživí status i komunikaci. Působíte lidštěji a lépe zaujmete. Nevystupujte jako společnost, ale jako člověk. Facebook vznikl za účelem propojování lidí v onlinu, nikoliv kvůli prodeji. Než se do toho ovšem pustíte, doporučuji sestavit komunikační manuál, který bude udržovat tzv. tone of voice napříč všemi marketingovými kanály, aby se komunikační tonalita netříštila. Pomoci vám v tom může jazyk vašich fanoušků. Zkuste se jim v komunikaci přizpůsobit.

TIP: O tom, jak tvořit úspěšná videa nejen na sociální sítě se rozepsal Dan v jednom ze svých článků.

 

Jak na Facebook? Strategicky

Facebook velmi pečlivě sleduje trendy v online světě, uvědomuje si stále rostoucí sílu e-commerce a potřeby dospívající generace, která je prostě zvyklá být online. Facebook je především o budování vztahů se zákazníky, a to se nemění. Tento vztah je však zapotřebí budovat strategicky, protože i Facebook může být silným obchodním kanálem, pokud se k němu správně přistupuje. Jen to nečekejte přes noc.

Až budete dávat dohromady publikační plán, stanovte svým příspěvkům cíl. Jak očekáváte, že vaši fanoušci na post zareagují? Jsou to lajky? Chcete vyvolat diskuzi? Potřebujete proklik na web? Až budete mít jasno, otextujte příspěvek tak, aby ve fanoušcích podněcoval reakci, kterou od nich očekáváte, tzv. call to action (výzvu k akci). Zkuste u toho být originální a vyhněte se frázím jako “Souhlasíte? Dejte lajk!” Věřte, že to jde daleko sofistikovaněji. Inspiraci najdete přímo na Facebooku třeba u stránek, které sami sledujete.

U příspěvků pak sledujte, jak plní stanovené cíle. Nevěste hlavu, když jste chtěli dostat lidi na web a máte bambilion lajků. Zkrátka víte, že tímhle způsobem lidi na web nedostanete, a to se také počítá. Myslete na to, že lidé se jdou na Facebook hlavně bavit a odreagovat. Proto prodejní obsah nesmí převážit obsah zábavný. Přitom i ten zábavný by měl vždy souviset s vaším podnikáním, abyste k sobě přitáhli takové fanoušky, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že si koupí některý z vašich produktů. Přeci jen udržovat Facebook živý a aktivní není levná záležitost a přeci chcete, aby se vám investice nějakým způsobem dříve či později vrátila.

Na Facebooku lidem raďte, inspirujte je, bavte je a až někde na ocasu všech těch zajímavých příspěvků jim jen tak mimoděk zkuste něco prodat. Pokud máte správně nastavenou strategii. Bude vám stačit lidi přivést z Facebooku na web. O zbytek se pak postarají správně postavené webové stránky.

Chcete se do sociálních sítí opřít naplno? Rádi vám poradíme, jak budovat pozitivní vztah s vašimi fanoušky.

Super, to chci

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

4.12 hvězdiček / Hodnoceno: 8x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2018-08-19]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/zacnete-pouzivat-facebook-jako-strategicky-marketingovy-kanal

Čtěte také...

Jak otextovat web jako copywriter

Jak otextovat web jako copywriter

Chystáte nový web a neznáte konkrétního copywritera nebo si nemůžete dovolit platit za jeho kvalitní služby? Dám vám několik tipů, díky kterým zvládnete svůj web otextovat sami. Můžete ho totiž otextovat mnohem lépe než špatný copywriter.

STDC framework jako základ pro úspěšné fungování marketingu

STDC framework jako základ pro úspěšné fungování marketingu

Pro mnohé možná nic nového pod sluncem, ale přesto se někdo z vás nemusel ještě s frameworkem STDC setkat. Co je to STDC, v čem se liší od tradičního marketingového přístupu, proč a jak je možné jej využít pro úspěšné fungování marketingu ve vašem byznysu?

Jak sestavit marketingový plán

Jak sestavit marketingový plán

Jedním z řešení, které jako firma poskytujeme, je tvorba marketingové strategie (či obsahové, komunikační nebo třeba náborové). Následná realizace takové strategie se však neobejde bez plánu. Jasně definovanou strategii překlopíme do přehledného plánu (ideálně na celý rok)…


Komentáře