Free online nástroje, které vám usnadní marketingový život

13. říjen 2017     komentáře (0)  2526 objevných slov

Přináším vám přehled free online nástrojů, které se mi při práci v online marketingu osvědčily tak, že mi usnadňují můj marketingový život. Největší výhodou těchto nástrojů je, že jsou alespoň do nějaké míry k užívání zdarma. Nezatíží tak váš firemní ani osobní rozpočet a zároveň díky nim ušetříte (nebo dokonce vyděláte) nějaké peníze. Taky pro drtivou většinu z nich existuje aplikace pro smartphony. Nástroje jsem rozdělil podle oblastí či činností, pro které je u nás ve firmě využíváme.

Free online nástroje pro lepší marketingový životFree online nástroje pro lepší marketingový život

Projektové řízení a plánování

Na projektové řízení jako takové doporučuji z vlastní zkušenosti raději některý z placených nástrojů. Na trhu jich existuje velké množství a každý má svá pro a proti. Nám se osvědčil projektový nástroj Teamwork. Zde jsem měl však na mysli doplňkové free nástroje, které vám pomohou v rámci jednotlivých nebo menších projektů, ať už se jedná o plánování obsahu či přidělování úkolů

Trello

Jedná se o nástroj, kde si tvoříte nástěnky, které můžete sdílet s ostatními. Nástěnky v Trellu můžete využít k plánování a správě projektu nebo třeba k přidávání nápadů a témat a jejich rozdělování do kategorií. K jednotlivým položkám a úkolům můžete přiřazovat štítky, uživatele, časové termíny, poznámky či například přílohy v podobě souborů.

Tabulky Google

Tabulkový nástroj od Googlu ve stylu Excelu asi netřeba představovat. Velkou výhodou je online sdílení s kolegy a úpravy dokumentů v reálném čase. Googlovské tabulky můžete využít od vedení pracovního výkazu přes plánování obsahu až po tvorbu podrobných marketingových plánů na celý rok.

Wunderlist

Wunderlist je šikovný pomocník v podobě online TODO listu. Můžete s ostatními sdílet samotné úkoly i jejich celé seznamy. K jednotlivým úkolům můžete přiřazovat uživatele, důležitost, poznámky, soubory nebo termíny dokončení úkolů včetně nastavení připomenutí. Úkoly také můžete mezi sebou propojovat pomocí hashtagů. Samozřejmostí je propojení s Google Kalendářem nebo Slackem.

Wunderlist

Wunderlist

Slack

Slack je aplikace, kterou využíváme jako interní firemní komunikační nástroj. Kromě rychlé komunikace spočívají největší výhody Slacku v možnostech tvorby různých kanálů, sdílení obsahu či napojení na další aplikace (mimo jiné Wunderlist).

Mindmapy a další náčrty

Mindmapy patří často mezi denní chléb markeťáků. Můžete je klasicky kreslit na papír pomocí tužky, fixek, pastelek, pravítek a dalších pomůcek. Sám mám svůj “offlinový mindmapovník”, takže se často přikláním ke klasickému črtání. Niméně se v tomto případě připravíte o sdílení s ostatními, úpravy a změny nebo například prostorově neomezené možnosti, které vám nabízí online nástroje.

Coggle

Coggle je nástroj přímo stvořený pro tvorbu mind map. Pouze přidáváte text jednotlivých částí a mapa se vám takřka kreslí sama. Mapy můžete libovolně rozvětvovat a upravovat.

Coggle

Coggle

Realtimeboard

Na tento nástroj jsem narazil náhodou, když jsem snad hledal něco úplně jiného. Na mind mapy ho používám mnohem více než třeba Coggle. Jde o to, že máte před sebou nekonečné plátno, kde můžete nakreslit v podstatě cokoliv od mind map přes různé diagramy až například po tabulky nebo grafy. Máte zde neomezené možnosti, co se vaší fantazie týče. Na jednom plátně můžete mít i desítky map a náčrtů, vyexportovat však můžete třeba jen jednu z nich. Další z výhod je přidávání odkazů do náčrtů či import obrázků a dalších dokumentů.

Draw.io

Draw.io je online nástroj pro tvorbu diagramů. Mezi jeho největší výhody patří možnost ukládání diagramů na disk, Google Disk či například přímo do Trella. Oceňuji provázanost aplikací. Tento nástroj však víceméně nevyužívám.

UX design a wireframes

K tvorbě wireframů a jejich následnému uživatelskému testování používám osobně placený software Axure RP, nicméně existuje řada online řešení s pokročilými možnostmi, které jsem také vyzkoušel. Ostatně i wireframy můžete kreslit na papír. Jak je pak budete uživatelsky testovat, je věc druhá.

Ninjamock

Největší výhodou Ninjamocku jsou šablony pro webové stránky či šablony pro mobilní rozhraní Android nebo iPhone. Z wireframů můžete vytvořit a vyexportovat proklikávací prototyp. Pro tvorbu webů či aplikací dostačující.

Grafika a úprava obrázků

VPokud nejste zrovna grafici, ale přesto chcete grafiku tvořit či upravovat nějak obstojně, budou se vám následující nástroje hodit. Spoustu věcí tak zvládnete i bez pomoci grafika a nebude to vypadat jako v Malování od Microsoftu, které už bohužel nebo bohudík nebude vytvářet další aktualizace. A dám ruku do ohně za to, že některé z těchto nástrojů používají i sami grafici.

Canva

Podle mého názoru asi nejvděčnější nástroj na tvorbu grafiky pro negrafiky. Ve free verzi máte na výběr spoustu rozvržení, takže si nemusíte lámat hlavu s tím, kolik že vlastně má mít úvodní fotka na Facebooku pixelů nebo jaké rozlišení by měl mít příspěvek na Instagramu či například jídelní lístek. Kromě toho můžete použít desítky až stovky přednastavených šablon a jen je upravit dle vaší potřeby. Samozřejmostí je import vlastních obrázků. Použít můžete obrázky, ikony a další prvky z jejich knihovny. Co free verze naopak nenabízí, je možnost importu vlastních fontů či přednastavení vašeho brandu do šablon.

Canva

Canva

Výsledky můžete exportovat v různých formátech, sdílet s ostatními uživateli a také se vám automaticky ukládají do vašeho účtu. Canvu můžete využít na cokoliv, na co si vzpomenete: od příspěvku na Facebook přes brožuru, plakát až po infografiku nebo třeba obal na CD.

Snapseed

Tento nástroj využívám pouze na úpravu fotek v iPhonu. Během chvíle můžete upravit fotku jednak pomocí přednastavených filtrů, jako je tomu například na Instagramu, nebo pomocí jednotlivých nástrojů od úpravy kontrastu přes rozostření objektivu až po doladění detailů.

Patch

Patch používám také pouze pro rychlé úpravy na iPhonu. Tato appka slouží k rozostření pozadí na fotce. Obdobného efektu můžete dosáhnout i ve Snapseedu, ale Patch se specializuje pouze na toto. Rozostření na fotografiích můžete upravovat ručně, a vybírat tak jednotlivé části, které chcete mít rozostřené a které nikoliv. Free verze vám akorát obranduje fotku nápisem Patch v pravém dolním rohu, takže musíte počítat s následným ořezem, pokud to tam mít nechcete.

Typorama

Typoramu jsem používal předtím, než jsem narazil na Canvu. Tato appka slouží k přidávání textu do fotografií, přičemž ve free verzi máte omezené možnosti, co se týče výběru fontů. V neplacené verzi musíte taktéž počítat s obdobným obrandováním jako u Patche. Nevýhodu vidím v nemožnosti přidávání více různých textů najednou.

Správa sociálních sítí

Pro správu sociálních sítí používáme kombinaci několika nástrojů, a to jak zmíněné Tabulky od Googlu, tak nástroje pro desktop i pro smartphone. Jsem si vědom i existence dalších vhodných aplikací, tak třeba časem.

Business Manager

Business Manager využíváme zejména pro nastavení a správu reklam pro Facebook a také v případech, kdy přidáváme příspěvky z desktopu. A také pro sledování přehledů a statistik jednotlivých Facebook účtů. Výhodou je jednoduché přepínání mezi reklamními účty.

Správce reklam

Správce reklam je aplikace pro správu reklam na Facebooku pro smartphony. Můžete v ní kompletně nastavit a spravovat reklamy, sledovat vyhodnocování apod.

Správce stránek (Facebook Pages)

Opět aplikace, kterou využívám na svém iPhonu. Spravuji přes ní všechny účty na Facebooku. Využívám ji především pro vkládání příspěvků a community management.

Text overlay

Tento nástroj od Facebooku se vám bude hodit při tvorbě reklam. Obrázky do reklam mohou obsahovat pouze 20 % textu a tento nástroj vám po nahrání obrázku vyhodnotí, zda je pro reklamu vhodný, či nikoliv. Stejně tak můžete použít i tento nástroj na Social Contests.

Zkracovače odkazů

Dlouhé odkazy nevypadají zejména na sociálních sítích moc dobře, proto používáme zkračovače url. Nejčastěji používáme bitly anebo instantní zkracovač 1url.cz. Do odkazu také snadno schováte trackovací UTM parametry pro vyhodnocení jednotlivých příspěvků.

1url

1url.cz

Rozesílání emailů

Mailerlite

Pro rozesílání e-mailů se nám osvědčil nástroj Mailerlite. Je zdarma do 1000 kontaktů a je plnohodnotným nástrojem pro rozesíláním emailů a vyhodnocení kampaní. Formulář pro sběr emailů lze snadno integrovat do webových stránek a můžete tak začít ihned budovat vlastní e-mailovou databázi.

Další nástroje

Používáme ještě další nástroje, které jsem nezařadil do žádné z kategorií výše, ale rád bych se o nich zmínil.

Web archive

Potřebujete najít obsah, který z daného webu zmizel, nebo si chcete prohlédnout nějaký web ještě před jeho redesignem? K tomu vám poslouží šikovný nástroj Web archive.

UTM generator

Pokud sdílíte odkazy prostřednictvím různých kanálů, bude se vám při měření hodit, odkud a na základě čeho se na web (skrývající se pod vaším odkazem) návštěvník dostal. To zjistíte na základě UTM parametrů, které si nastavíte v UTM generátoru. V Google Analytics se vám pak parametry promítnou.

Pixabay a Unsplash

Pixabay je online databáze obrázků, které můžete volně používat. Hledáte-li obrázky pro vaše články na blog či sociální sítě, na Pixabay je stáhnete zdarma ve vysokém rozlišení. Finanční příspěvek za obrázky je dobrovolný. Obdobně můžete využít i fotobanku Unsplash, která nabízí fotografie amatérských i profesionálních fotografů taktéž zdarma.

Unsplash

Unsplash

Některé z nástrojů, které využíváme, jsem tu nezmínil, protože si u nich například platíme plnou verzi apod. O tom se rozepíšu v některém z dalších článků.

A jaké vy používáte nástroje, které vám usnadňují život?
Hoďte nám sem vaše tipy do komentářů. Díky.

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

4.56 hvězdiček / Hodnoceno: 9x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Free online nástroje, které vám usnadní marketingový život. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2018-12-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/free-online-nastroje-ktere-vam-usnadni-marketingovy-zivot

Čtěte také...

Jak sestavit marketingový plán

Jak sestavit marketingový plán

Jedním z řešení, které jako firma poskytujeme, je tvorba marketingové strategie (či obsahové, komunikační nebo třeba náborové). Následná realizace takové strategie se však neobejde bez plánu. Jasně definovanou strategii překlopíme do přehledného plánu (ideálně na celý rok)…

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Můžete nám poslat písemně zadání k projektu, my nastavíme kampaně a nějak to dáme dohromady. Mnohem efektivnější ale bude nastartovat spolupráci marketingovým workshopem. Ten se vám zprvu může stát zbytečný a možná i nákladný. Pokud ale chcete marketingové aktivity řídit…

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Existuje takové jedno přísloví: Co nestojí za lajk, na Facebook nepatří. To jednoduše říká, že pokud váš příspěvek nestojí fanouškovi za interakci, nemá na sociálních sítích co dělat. Jak ale poznat ten, který za to stojí?


Komentáře