Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů

28. červenec 2017     komentáře (0)  1033 objevných slov

Chcete vybudovat silnou a účinnou marketingovou strategii? Pak potřebujete pevné základy. A jedním z nich je malý průzkum toho, kde se v online a offline světě vyskytují vaši zákazníci. Na základě toho vytvoříte mapu touchpointů. O co přesně jde a v čem vám to může pomoci, se dozvíte v našem článku.

Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointůKde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů

Co je to mapa touchpointů

Jedná se vlastně o myšlenkovou mapu míst, kde se vyskytují vaši potenciální či stávající zákazníci. Tato mapa vám pomůže uvědomit si, jaké kanály vaši zákazníci využívají, a kde na ně můžete začít efektivně cílit. Pokud jste věnovali čas tvorbě person, máte půl práce hotovo. Jak to? Protože u nich jste si museli určit, jaké sociální sítě používají, co čtou a jaké televizní či hudební stanice sledují. Neznamená to sice, že jste při tvorbě person obsáhli veškeré možné kanály, na druhou stranu je to dobrým odrazovým můstkem.

Vezmeme-li si za příklad naši Alenu Šetřivou z článku o tvorbě person jako typickou personu pro e-shop s módou, první nástřel mapy touchopointů by mohl vypadat zhruba takto:

mdn_e-shop (malá).JPG

Na první pohled žádná sláva, je to ovšem dobrý způsob, jak začít. Názvy časopisů nebo stanic vám pomohou lépe uchopit životní styl vaší cílové skupiny. Zároveň tím i rozkryjí konkrétní kanály, na které je vhodné umístit reklamu, nebo jaký typ eventu či dárku pro personu zvolit. Většinou se touchpointům věnujeme na marketingovém workshopu s klientem. Po společném brainstormingu se totiž vaše mapa rozroste do daleko větších rozměrů:

MDN_E-SHOP.png

Touchpoint nerovná se místo pro reklamu

Mapa touchpointů slouží k tomu, abyste zjistili, kde se vyskytují vaši zákazníci a mohli jste na ně začít efektivně cílit reklamu. A ačkoliv je cílem každého byznysu hlavně prodávat, zkuste se na touchpointy dívat jako na místo, kde se v prvé řadě můžete potkat se svými (potenciálními) klienty.

Schválně používám slůvko potkat se - zkuste si představit, že svého zákazníka potkáte na ulici. Začnete na něj přes celou promenádu křičet: “Kup si naše tričko! Dneska máme super slevy!” Asi ne, tak to, prosím, nedělejte ani na vašich touchpointech. Nejprve ho lákejte, flirtujte s ním. Na Instagramu se mu ukažte, na Facebooku připomeňte, na dni módy darujte stylové zrcátko do kabelky, v newsletteru mu nabídněte e-book a na webu (v našem případě e-shopu) mu všechny produkty pěkně prodejte.

Tento nástřel není samozřejmě platný pro všechny případy. Každý byznys je individuální a vyžaduje jiný typ strategie. Věnujte svým touchpointům dostatečnou pozornost a tvořte je pokud možno v týmu. Zde totiž opravdu platí, že víc hlav víc ví.

Jak vytvořit mapu touchpointů?

Nejjednodušším způsobem, jak s tvorbou mapy začít, je nakreslit ji na papír. Je to také nejrychlejší způsob, jak začít. Pokud však potřebujete mapu sdílet s kolegy, budete ji muset převést do digitální podoby. Ideálními nástroji jsou takové, v nichž lze tvořit standardní myšlenkové mapy.

Jedním z nich je například coggle.it. Jedná se o velice jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu myšlenkových map. Jednotlivé mapy v něm lze řadit do různých složek či sdílet s týmem, který je může různě upravovat a doplňovat. Nevýhoda neplacené verze je ta, že vám před světem dovolí ukrýt pouze 3 mapy, zbytek zůstává veřejný.

Dalším nástrojem pro tvorbu mindmap ale i dalších pomocných diagramů je Realtime Board. Ten vám nabídne volnější ruku při tvorbě než zmiňovaný Coggle. V neplacené verzi máte pouze omezení ve formě počtu uživatelů, se kterými můžete mapy sdílet, a exportu projektů ve vektorech.

Kde je mapě konec?

Dost možná nikde. Při tvorbě mapy touchpointů určitě nezůstanete jen u dvou nebo pěti míst, kde se můžete se zákazníkem setkat. Postupně jich bude tolik, že se vám nevejdou ani na papír - a to není planý slib, to je zkušenost. Je zřejmé, že nemůžete být všude a věřte, že to ani nechcete. Touchpointů existuje celá řada - od vaší kanceláře, přes eventy, billboardy až po sociální sítě či jiné online kanály.

Vyberte z nich vždy jen takové, které budou pro vaši strategii nejefektivnější a prostřednictvím kterých neproděláte kalhoty. A pokud si nejste jistí, které jsou pro vás ty pravé, obraťte se na nás. My se o to společně s vámi postaráme.

Chcete úspěšnou marketingovou strategii? Začneme s touchpointy.

Chci marketingovou strategii

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

3.5 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2018-10-15]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/kde-se-vyskytuji-vasi-zakaznici-napovi-vam-mapa-touchpointu

Čtěte také...

Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog

Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog

Dopsali jste super článek a dali jste ho na blog. Ale co dál? Pokud na váš blog neproudí denně přirozeně tisíce návštěv, pak čtenáře budete muset najít vy. Můžete to dělat random způsobem a sdílet, kde vás napadne. Ale možná by se vám hodila strategie, díky které pak bude…

Proč dělat obsahový marketing?

Proč dělat obsahový marketing?

Stojí vás to spoustu času, úsilí i nákladů (zvlášť pokud si necháváte obsah tvořit od agentury). Navíc vám tvorba obsahu přímo negeneruje zisk. Přesto je obsahový marketing pro každou firmu, která se mu věnuje, (zejména v B2C segmentu) obrovskou výhodou oproti konkurenci. Mus…

Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony

Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony

Ještě donedávna markeťákům stačilo pracovat s obyčejnou cílovkou. Vymezili si pohlaví, věk, odhadovaný příjem, pár volnočasových aktivit a byl klid. Přitom sestavení person patří mezi základní metody, jak správně nastavit marketingovou strategii. V současném světě, kdy n…


Komentáře