Novinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíte

20. duben 2018  Nela Drunecká  komentáře (0)  775 objevných slov

Facebook stále řada inzerentů vnímá jako kanál, na kterém je možné dělat reklamu „zadarmo”. Jak celý algoritmus Facebooku funguje, je pro ně stále záhadou. Pojďme teď spolu nahlédnout za oponu jedniček a nul a podívejme se, jak Facebook rozhoduje, které příspěvky propíše na zeď svých uživatelů.

Novinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíteNovinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíte

Jak to celé funguje

Pro vyhodnocení, které příspěvky se uživatelům Facebooku budou ukazovat na zdi a v jakém pořadí, používá Facebook proces zvaný „ranking”. Jedním z ukazatelů, který bere v potaz, jsou interakce, které uživatelé provádí s podobným typem příspěvků. Mezi tyto interkace patří:

 

  • like,
  • komentář,
  • sdílení,
  • zaslání zprávy.

Každé z těchto interakcí následně přiřadí určitou hodnotu. Příspěvky, se kterými nejčastěji interagujete, získávají tzv. vyšší ranking score. Zvyšujete se tak jejich hodnota a tím i pravděpodobnost, že se příspěvky podobného typu (nebo od stejné stránky) budou na zdi daného uživatele objevovat častěji.

Člověk na prvním místě

Ještě koncem loňského roku Facebook nijak nerozlišoval, zda se v interakci jedná o osobní profil anebo stránku. Mezi stránky patří různé veřejné a firemní profily spolu s profily veřejně známých osobností. Toto se však od nového roku změnilo. Nyní začal Facebook nově přiřazovat vyšší hodnotu těm interakcím, které probíhají mezi dvěma lidmi, tzn. mezi dvěma osobními profily.

Jakákoliv interakce se soukromým profilem tak nyní dostává přednost před interakcemi s profily firemními. Facebook také dokáže rozpoznat, kde se uživatel během skrolování feedem zastavil. To pro Facebook představuje znamení, že váš obsah sdělení uživatele zaujal. Inzerentům tato proměnná zvyšovala šanci na zobrazení jejich dalších aktivit na zdech uživatelů. Nově je však pro Facebook hodnotnější odpověď v komentáři na zdi přítele než zastavení se v průběhu skrolování obsahu.

Návrat ke kořenům Facebooku

Nejedna studie prokázala, že menší počet lajků u statusů má vliv na sebevědomí uživatelů. Zdá se, že Facebook si v tomto uvědomuje zodpovědnost plynoucí z jeho postavení a snaží se obsah vašeho Facebooku vylepšit tak, aby se zobrazoval primárně těm přátelům, u nichž je větší pravděpodobnost, že na váš příspěvek budou reagovat.

Zároveň tak chtějí obsah feedu pročistit od inzerentů a nabídnout svým uživatelům více obsahu od jejich přátel, rodiny a obecně posílit spojení mezi lidmi také v onlinu. Tímto krokem se tak vrací zpět ke svým kořenům, kterým bylo spojit lidi i mimo offlinový svět.

Od zavedení změny si Facebook slibuje zkvalitnění času stráveného na jeho stránkách. Odpovídání na status přítele, lajkování fotek ze svatby spolužačky ze střední nebo sdílení společných zážitků s partnerem totiž hodnotí jako smyslupně strávený čas oproti pasivnímu čtení reklamních sdělení.

Firmy si bez propagace neškrtnou

Jako obyčejný uživatel můžete zaplesat - na zeď se vám opět vrátí obsah spojený s aktivitami vašich přátel a pročistí se od reklamních sdělení. Jako inzerent spíše zapláčete.

Do teď například platilo, že bez reklamy váš obsah sdílený na vaší stránce uvidí zhruba 4 % vašich fanoušků, což už tenkrát nebyla zrovna hitparáda. Od zavedení této změny to bude daleko méně. Očekávejte tedy snížení organického dosahu, menší návštěvnost profilu (jestli jste vůbec nějaká závratná čísla kdy zaznamenali) a také to, že bez finanční podpory příspěvků se na Facebooku neobejdete.

To však neznamená, že Facebook vám jako inzerentům nemůže dobře fungovat. Pokud ho však chcete využívat jako marketingový kanál, myslete na to, že se bez reklamy to zkrátka nepůjde. Ostatně jako inzerenti si u Facebooku platíte za plochu a počet zobrazení stejně jako na jiných online kanálech (například na Googlu nebo Seznamu).

A co vy? Nechcete jako firma zapadnout na Facebooku v zapomnění?

Chci s tím něco udělat

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

2.85 hvězdiček / Hodnoceno: 13x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. Novinky z Facebooku: Bez reklamy se na zdi uživatelů už jen tak nezobrazíte. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-05-21]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/novinky-z-facebooku-bez-reklamy-se-na-zdi-uzivatelu-uz-jen-tak-nezobrazite

Čtěte také...

Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?

Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?

Facebook je v posledních (tý)dnech hodně diskutovaným tématem nejen v kruhu online marketérů. Skandál spojený se získáním dat více než 87 milionů uživatelů, které využila Cambridge Analytica ve svých kampaních, upozornil na otázku bezpečnosti našich dat na internetu. Ruku v ruce s vyšetřováním s tím…

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Využíváte inzerci od Facebooku nebo Google Adwords? Nebo jiné zahraniční služby jako například Wix, MailChimp či Mailerlite? Pak je důležité vědět, jaké vám při využití těchto služeb plynou daňové povinnosti vůči ČR. Pojďme si to uvést na konkrétních příkladech.

Chcete mít náš obsah na dosah??

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Existuje takové jedno přísloví: Co nestojí za lajk, na Facebook nepatří. To jednoduše říká, že pokud váš příspěvek nestojí fanouškovi za interakci, nemá na sociálních sítích co dělat. Jak ale poznat ten, který za to stojí?


Komentáře