5 tipů, jak na skvělý newsletter

22. září 2017  Nela Drunecká  komentáře (0)  1550 objevných slov

E-mail marketing je stále hodně vnímán jako prodejní kanál. Nepatří sem ale jen výzva ke koupi, poděkování za objednávku nebo seznam nových produktů. Newsletter je také výborný kanál pro budování vztahu se zákazníky a šíření dobrého jména vaší značky. Jak si tedy poradit s jeho obsahem?

5 tipů, jak na skvělý newsletter5 tipů, jak na skvělý newsletter

1. Newsletter jako obchodní kanál

Není to tak dávno, co se Dan na našem blogu věnoval marketingovému frameworku STDC, který popisuje nákupní proces zákazníka. Pokud jste článek ještě nečetli, doporučuji na něj mrknout, newslettery totiž dokážou zasáhnout hned tři fáze v tomto nákupním procesu.

S newslettery totiž můžete začít už ve fázi THINK, skvěle fungují ve fázi DO a obzvlášť úspěšné jsou ve fázi CARE. Pokud budete při jejich tvorbě postupovat strategicky, dokážete si z potenciálního zákazníka udělat zákazníka stálého. A toho si už “jen” stačí udržovat a hýčkat. Proč? Přeci proto, aby u vás znovu nakoupil.

2. Selektujte odběratele

Různí odběratelé k vám přišli z rozdílných důvodů a v odlišných nákupních fázích. Zajisté také mají jiné zájmy. Pokud je budete sdružovat pouze v jedné velké skupině, hrozí vám, že velkou část svých odběratelů odradíte nevhodným obsahem. Proto je dobré odběratele postupně selektovat z jedné velké skupiny do několika menších. Velkou část za vás udělají různé e-mailové nástroje, které umí podle požadavků selektovat odběratele do odlišných skupin.

Nezapomínejte také sledovat akce jednotlivých odběratelů. Postupně selektujte ty, kteří vaše newslettery otevírají od těch, kteří nikoliv, a sledujte, na které odkazy klikají. Podle toho snadno poznáte, co vaše odběratele zajímá a můžete tomu přizpůsobit obsah.

3. Personifikujte obsah

Obsah se snažte tvořit podle jednotlivých segmentů odběratelů, které jste si vytvořili. Zároveň mějte na paměti, v jaké fázi se zákazníci nacházejí a zda je pro ně obsah dostatečně zajímavý.

Ve fázi THINK se zákazník ocitá ve chvíli, kdy uvažuje o nákupu produktů či služeb, které nabízíte. Patří sem zejména ti, kteří klikli na odběr vašich novinek. Už to vám napovídá, jaký obsah asi očekávají. Jedná se především o různé návody, zajímavé články či videa, zkrátka vše, co udržuje zákazníkův zájem o produkty a služby, které nabízíte, a zároveň mu mohou pomoci v rozhodovacím procesu.

Ve fázi DO už zákazník ví, jaký produkt či službu chce. Stačí ho jen přesvědčit, že by ji měl pořídit právě u vás. Zde dobře funguje přehled benefitů, které zákazník získá, když nakoupí u vás. Mohou to být slevy na první nákup, nabídka věrnostních karet, poštovné zdarma při objednávce nad XY Kč atp.

Fáze CARE by měla být z pohledu obchodníka tou nejjednodušší. Zákazník už u vás nakoupil, pokud nabízíte kvalitní produkty a služby, nemá důvod se k vám nevrátit. Na řadu tedy přicházejí různé benefiční programy a odměny pro stále zákazníky. Pokud to je možné, snažte se být v této fázi opravdu specifičtí. Oslovujte jménem a přicházejte se slevami a bonusy na míru potřebám zákazníků. Uvidíte, že vaši snahu ocení.

Jednotlivé fáze se mohou samozřejmě překrývat, proto se nebojte i ve fázi THINK odběratele ponouknout ke koupi produktu. Jaký obsah konkrétně nabízet vychází částečně z vašich person a částečně z dat, která jste nasbírali v předchozích kampaních.

Při tvorbě obsahu buďte kreativní. Pracujte s nadpisy, podnadpisy, obrázky, odpočtem, galeriemi, videi, zkrátka se vším, co vám zvolený e-mailový nástroj nabízí. V komunikaci udržujte tonalitu vaší značky, ale nebojte se s ní jít trochu na hranu. Buďte osobní, jasní a věcní. A to nejdůležitější - nezatěžujte odběratele informacemi, které je nezajímají.

Nezapomínejte na výzvu k akci

Tohle je zlaté pravidlo, které platí všude, kde pracujete s obsahovým marketingem. Pokud lidem neřeknete, co mají dělat, neudělají to.

4. Stanovte si frekvenci

Frekvence rozesílky může být různá a liší se byznys od byznysu. Rozesílat newslettery můžete každý týden, jednou za měsíc, ale třeba i jednou za půl roku.

U dynamických a rychle se měnících oborů, které často podléhají sezónním trendům, je pravidelný obsah na místě. Odběratelé si často chtějí udržet povědomí o novinkách a trendech.

Dobré je nastavit si rozesílku na měsíční bázi, kterou budete doplňovat menšími rozesílkami třeba jednou týdně. Informovat můžete také o zajímavých výstavách či přehlídkách, kterých se zúčastníte.

Malý tip

My tvoříme e-mailové kampaně našich klientů v Mailerlite. Lze v něm spravovat více klientů najednou, je jednoduchý, intuitivní a dobře se v něm vyhodnocují činnosti jednotlivých odběratelů. Má taky mobilní aplikaci, takže máme ke kampaním přístup kdykoli.

Dále existují obory, které zákazníci vnímají z různých důvodů zkresleně, anebo o nich mají jen malé povědomí. Často je nutné klienty edukovat. Sem obvykle patří právní a daňová poradenství, realitní makléři, markeťáci a vzhledem k měnícímu se pracovnímu trhu momentálně i HR.

I zde stačí naplánovat rozesílku na měsíční bázi. Důležitým obsahem newsletteru pro vás budou různé články, v nichž řešíte nějaký konkrétní problém vaší persony. Pokud plánujete školení pro veřejnost, anebo se účastníte nějaké akce jako speaker, nezapomeňte je na akci v newsletteru pozvat.

Skvěle fungují také připomínkové e-maily, které rozešlete jen na ty, kteří o vaši událost projevili zájem. Newletter můžete také doplnit tipy nebo horkými novinkami v oboru, čímž své odběratele udržíte v obraze.

5 tipů, jak na skvělý newsletter

Pokud naopak prodáváte produkty, které mají dlouhou životnost a nepodléhají zrovna aktuálním trendům, není nutné lámat si každý měsíc hlavu s rozesílkou. Nebývá zde totiž výjimkou oslovit zákazníka až po půl roce od koupi nebo přihlášení do newsletteru. Už jen proto, že vytvářet stále nový, aktuální a zajímavý obsah může být v takových oborech náročné.

Vodítkem pro plánování newsletterů pro vás může být třeba nutnost revizí nebo koupě doplňkových materiálů či služeb. Rozesílku budete využívat pravděpodobně hlavně ve fázi CARE, nicméně i zde se hodí odběratele informovat o nových možnostech na trhu.

5. Testujte a vyhodnocujte

Bez testování obsahu nebudete mít dostatečný objem dat, ze kterých by se dalo vyhodnotit, které newsletterové kampaně mají úspěch a které nikoliv. Nezapomínejte tedy používat A/B testování, díky kterému můžete testovat:

  • předmět e-mailu (má vliv na open rate),
  • obsah newsletteru (udržuje zájem odběratele a má vliv na proklikovost),
  • CTA tlačítka (má vliv na proklikovost).

Jednotlivé kampaně porovnávejte také mezi sebou. Sledujte růst odběratelů i to, jak se to procentuálně projevuje na jejich open rate (otevíratelnost) a následné proklikovosti odkazů. Odkazy v newsletteru je vždy směřujte zpátky na své webové stránky nebo sociální sítě.

Nejste si jistí svou e-mailovou strategií a chcete poradit?

Ano, chci

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

3.5 hvězdiček / Hodnoceno: 6x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. 5 tipů, jak na skvělý newsletter. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2018-05-21]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/5-tipu-jak-na-skvely-newsletter

Čtěte také...

8 tipů pro webové vstupní stránky, které zaručeně zvýší počet objednávek

8 tipů pro webové vstupní stránky, které zaručeně zvýší počet objednávek

Vstupní stránky neboli landing pages na webu slouží především k získání zákazníka. Jejich cílem je, aby si objednal daný produkt nebo službu, zaregistroval se pro odběr newsletterů nebo například stáhl a nainstaloval aplikaci do svého smartphonu. Sebelepší produkt či služba nemusí však v případě nev…

Co sledovat a na co se zaměřit při vyhodnocení marketingových kampaní

Co sledovat a na co se zaměřit při vyhodnocení marketingových kampaní

Možná jste si s touto otázkou lámali hlavu i vy. Rád bych vám tímto způsobem pomohl utřídit si myšlenky a ujasnit si, co vše je možné v marketingových kampaních sledovat a vyhodnocovat. A zejména co z toho pro vás bude důležité.

Proč dělat obsahový marketing?

Proč dělat obsahový marketing?

Stojí vás to spoustu času, úsilí i nákladů (zvlášť pokud si necháváte obsah tvořit od agentury). Navíc vám tvorba obsahu přímo negeneruje zisk. Přesto je obsahový marketing pro každou firmu, která se mu věnuje, (zejména v B2C segmentu) obrovskou výhodou oproti konkurenci. Musí se ale dělat dobře. Po…

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

8. prosince 2017 jsem vyrazil do kulturního zařízení Domovina v pražských Holešovicích, kde se konal 8. CopyCamp, konference spojující copywritery, markeťáky, majitele firem a všechny nadšence do tvorby kvalitního obsahu. Měl jsem tu čest zhlédnout celkem deset přednášek. Jak je již zvykem, tuto akc…


Komentáře