Copywriterské přehmaty velkých značek
2. březen 2018 Daniel Klečka komentáře (0) 995 objevných slovVelké značky by měly jít příkladem. To platí i pro jejich texty. Nikdo nejsme neomylní, ale když se někde najde nějaká chybička, je to bohužel pro ně o to více vidět. Jak bylo řečeno v jednom filmovém trháku: „Velká síla znamená i velkou zodpovědnost.” Proto by si zejména velké značky měly dát pozor, co vypouští do světa. A je úplně jedno, zda to psal jejich copywriter, najatá agentura nebo to špatně zkopírovala Martinka z recepce.
Čárky kamenem úrazu
Čeština je krásná, bohatá a taky pěkně složitá. Téměř na každém řádku na vás čekají nástrahy, kde můžete chybovat. Zároveň pokud si nejste jisti, jak něco napsat, jednoduše to napište jinak. V každém případě nejvíce chyb se objevuje právě v psaní čárek. Paradoxně pro psaní čárek jsou jasně definovaná pravidla, přesto se těch chyb v podobě špatně napsaných, respektive nenapsaných čárek vyskytuje nejvíce.
Ruku na srdce, chybějící čárka na billboardu od veřejnoprávní televize zabolí.
Komerční banka v psaní čárek také dvakrát nedominuje.
Na Alze frčí kromě výprodeje i absence čárek tam, kde být prostě musí. Bez ohledu na to, zda jde o reklamu v televizi či na internetu.
Ani překlepy nejsou výjimkou
Neznalost zákonů češtiny neomlouvá, ale nečíst po sobě je snad ještě větším hříchem. Přitom přečíst si to po sobě zabere pouze zlomek času. Občas se stává, že překlep ve svém textu nenajdete. Kupodivu i tenhle fakt má své řešení. Stačí dát své texty přečíst kolegovi, třeba i Martince z recepce. Ta možná nedoplní chybějící čárky ve větách, za to si všimne přeházených písmenek, tedy pokud netrpí některou z poruch čtení nebo pokud se na to nevykašle.
Letní, lední nebo lesní? Svůj „vlasní” víkend si můžete doplnit v případě reklamy na Zlatopramen.
V Reserved jednu dobu prodávali „kalothy”.
Hrubky a další chyby - nepozornost, neznalost nebo pokusy o vtip?
Někdy je to vyčerpávající, jindy smutné a někdy to naopak pobaví. Tak bych popsal sekci hrubých a dalších chyb, které se v reklamách velkých značek objevují. Takový nevinný vtípek grafika (viz níže) se dokáže postarat o spoustu smíchu. Zajímalo by mě, jestli to mělo nějakou dohru.
Možná trochu mimo téma. Myslím si, že by se jednalo o moc velkou náhodu, kdyby se tento grafický počin v banneru na Figaro stal omylem. Člověk by rád od tchyně ledacos, ale tohle? :-)
TV Nova nezklamala. V tomto případě si maturitu nebo možná ani základní školu nedodělal některý z jejich redaktorů.
Obdobně jako byste neměli dvakrát vstoupit do stejně řeky, neměli byste ani psát dvě spojky za sebou. Anebo se vždycky píše dohromady.
TESCO - kapitola sama pro sebe
Jednu dobu jsem přemýšlel nad tím, zda to v Tescu nedělají už schválně. Protože těch chyb, překlepů a chybějících čárek se tam objevuje tolik, že mi nad tím zůstává rozum stát. V Tescu jim psaní textů jde trochu „tescopádně” a podle toho také vypadají následující příspěvky.
Tohle bolí. Přehnaná snaha o spisovnost měla v tomto případě úplně opačný efekt. Chybějící čárky nemá smysl už ani řešit.
Podle jejich sloganu záleží na všem. Soudě podle textů to ale asi pravda nebude.
Konec dobý, všechno dobé.
A co vy, máte také nějaké úlovky copywriterských přehmatů velkých značek? Podělte se s námi o něj. ;-)

Autor: Daniel Klečka
Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.
Hodnocení
3.17 hvězdiček / Hodnoceno: 12x
Jak citovat tento obsah?
Klečka Daniel. Copywriterské přehmaty velkých značek. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2023-12-10]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/copywriterske-prehmaty-velkych-znacek.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!