Copywriterské přehmaty velkých značek

2. březen 2018     komentáře (0)  995 objevných slov

Velké značky by měly jít příkladem. To platí i pro jejich texty. Nikdo nejsme neomylní, ale když se někde najde nějaká chybička, je to bohužel pro ně o to více vidět. Jak bylo řečeno v jednom filmovém trháku: „Velká síla znamená i velkou zodpovědnost.” Proto by si zejména velké značky měly dát pozor, co vypouští do světa. A je úplně jedno, zda to psal jejich copywriter, najatá agentura nebo to špatně zkopírovala Martinka z recepce.

Copywriterské přehmaty velkých značekCopywriterské přehmaty velkých značek

Čárky kamenem úrazu

Čeština je krásná, bohatá a taky pěkně složitá. Téměř na každém řádku na vás čekají nástrahy, kde můžete chybovat. Zároveň pokud si nejste jisti, jak něco napsat, jednoduše to napište jinak. V každém případě nejvíce chyb se objevuje právě v psaní čárek. Paradoxně pro psaní čárek jsou jasně definovaná pravidla, přesto se těch chyb v podobě špatně napsaných, respektive nenapsaných čárek vyskytuje nejvíce.

 

Atribuce3

Ruku na srdce, chybějící čárka na billboardu od veřejnoprávní televize zabolí.

 

Atribuce3

Komerční banka v psaní čárek také dvakrát nedominuje.

 

Atribuce3

Na Alze frčí kromě výprodeje i absence čárek tam, kde být prostě musí. Bez ohledu na to, zda jde o reklamu v televizi či na internetu.

Atribuce3

Ani překlepy nejsou výjimkou

Neznalost zákonů češtiny neomlouvá, ale nečíst po sobě je snad ještě větším hříchem. Přitom přečíst si to po sobě zabere pouze zlomek času. Občas se stává, že překlep ve svém textu nenajdete. Kupodivu i tenhle fakt má své řešení. Stačí dát své texty přečíst kolegovi, třeba i Martince z recepce. Ta možná nedoplní chybějící čárky ve větách, za to si všimne přeházených písmenek, tedy pokud netrpí některou z poruch čtení nebo pokud se na to nevykašle.

Atribuce3

Letní, lední nebo lesní? Svůj „vlasní” víkend si můžete doplnit v případě reklamy na Zlatopramen.

 

Atribuce3

V Reserved jednu dobu prodávali „kalothy”.

Hrubky a další chyby - nepozornost, neznalost nebo pokusy o vtip?

Někdy je to vyčerpávající, jindy smutné a někdy to naopak pobaví. Tak bych popsal sekci hrubých a dalších chyb, které se v reklamách velkých značek objevují. Takový nevinný vtípek grafika (viz níže) se dokáže postarat o spoustu smíchu. Zajímalo by mě, jestli to mělo nějakou dohru.

Atribuce3

Možná trochu mimo téma. Myslím si, že by se jednalo o moc velkou náhodu, kdyby se tento grafický počin v banneru na Figaro stal omylem. Člověk by rád od tchyně ledacos, ale tohle? :-)

 

Atribuce3

TV Nova nezklamala. V tomto případě si maturitu nebo možná ani základní školu nedodělal některý z jejich redaktorů.

 

Atribuce3

Obdobně jako byste neměli dvakrát vstoupit do stejně řeky, neměli byste ani psát dvě spojky za sebou. Anebo se vždycky píše dohromady.

TESCO - kapitola sama pro sebe

Jednu dobu jsem přemýšlel nad tím, zda to v Tescu nedělají už schválně. Protože těch chyb, překlepů a chybějících čárek se tam objevuje tolik, že mi nad tím zůstává rozum stát. V Tescu jim psaní textů jde trochu „tescopádně” a podle toho také vypadají následující příspěvky.

Atribuce3

Tohle bolí. Přehnaná snaha o spisovnost měla v tomto případě úplně opačný efekt. Chybějící čárky nemá smysl už ani řešit.

 

Atribuce3

Podle jejich sloganu záleží na všem. Soudě podle textů to ale asi pravda nebude.

 

Atribuce3

Konec dobý, všechno dobé.

 

A co vy, máte také nějaké úlovky copywriterských přehmatů velkých značek? Podělte se s námi o něj. ;-)

Poslat úlovek

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

3.89 hvězdiček / Hodnoceno: 9x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Copywriterské přehmaty velkých značek. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-12-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/copywriterske-prehmaty-velkych-znacek

Čtěte také...

Jak je to s psaním interpunkce a emotikonů na sociálních sítích

Jak je to s psaním interpunkce a emotikonů na sociálních sítích

V jedné copywriterské diskuzi na sociálních sítích jsem narazil na zajímavý dotaz. Jeden z členů se ptal na možnosti použití interpunkce v kombinaci s emotikony. Sám ve většině případů používám pouze jeden způsob. Diskuze mě ale kvůli hromadě odlišných názorů dostala d…

Jak vysvětlit rodičům,  co je to copywriting

Jak vysvětlit rodičům, co je to copywriting

Jako copywriter jsem se často dostával do situací, kdy mé okolí chtělo vědět, čím se vlastně živím. Dřív jsem na to šel dost složitě, ale postupně jsem dospěl k tomu, že je to velmi jednoduché. Na Facebooku jsem si před pár dny všiml, že podobnou situaci zažívá i mnoho d…

Testimoniály - Jak díky spokojeným klientům získat další zakázky

Testimoniály - Jak díky spokojeným klientům získat další zakázky

Marketing je mocný, ale osobní doporučení nenahradí ani sebelepší kampaň. To, aby vás klienti doporučili dále, vás nestojí vůbec nic a zároveň vás to stojí úplně vše. A ty nejlepší zakázky k vám přijdou odkud? Z webu, z facebookových kampaní? Ne. Zpravidla na doporučení…


Komentáře