Jak otextovat web jako copywriter

12. leden 2018  Daniel Klečka  komentáře (0)  1296 objevných slov

Chystáte nový web a neznáte konkrétního copywritera nebo si nemůžete dovolit platit za jeho kvalitní služby? Dám vám několik tipů, díky kterým zvládnete svůj web otextovat sami. Můžete ho totiž otextovat mnohem lépe než špatný copywriter.

Jak otextovat web jako copywriterJak otextovat web jako copywriter

Proč se pustit do textů na vlastní pěst

Opravdu kvalitní copywriter něco stojí. Nejen začínajícím podnikatelům či firmám často však na kvalitní copy jednoduše nezbývají finance. V mnohých případech se pak obracejí na katalogové “copíky” z různých online portálů, kteří se za textaře pouze vydávají a o tvorbě textů pro weby toho moc nevědí. (Tím však nechci hanit začínající copywritery.) Výsledkem je pak obvykle nejen špatně otextovaný web, ale hlavně nespokojený podnikatel, který už jen tak nějakému copywriterovi důvěřovat nebude. A to je přeci škoda.

“Pěst”

Pěst.

Když připravuji texty pro nějaký web, nejraději je dávám dohromady přímo s klientem. Proč? Přece on ví o svém podnikání nejvíce. Pokud o tom dokáže mluvit klidně hodiny, je to zlatý důl pro mou práci. Váš web je přeci o vás a o vašem byznyse. O ničem jiném. A copywriter by měl při jeho textaci zastávat funkci jakéhosi mentora, který vašemu vyprávění dá formu, případně nastaví tonalitu (která ale opět vychází z vás) a přidá další typické prvky, které na úspěšný web nevyhnutelně patří. A díky tomuto článku to teď můžete zvládnout taky.

Vyprávějte svůj příběh

Spousta firem vznikla na základě nějakého příběhu. Některé z nich by dokonce mohly sloužit jako předlohy pro scénáře celovečerních filmů. Vyprávíte o vzniku vašeho byznysu přátelům s nostalgií v očích? Vyprávějte to úplně stejně na vašem webu. Věřte, nebo ne, lidi to zajímá mnohem více než, že jste “dynamická firma s mladým kolektivem”.

Zajímavý (i lehce dobarvený) příběh může přesvědčit spoustu klientů, aby s vámi šli do spolupráce. Na ženy více působí emoce, muži naopak ocení fakta a nějaká ta čísla.

Ukažte svou lidskou stránku

To platí nejen pro texty na weby, ale i pro vaši komunikaci obecně. Tento tip úzce souvisí s prvním zmíněným. Neschovávejte se za pozadí firmy. Ukažte, že za vaší firmou stojíte vy a vaši zaměstnanci, tedy reální lidé. Nebojte se z vašich zaměstnanců udělat tváře vaší firmy či jejích částí. Vy všichni totiž tvoříte vaši firmu a budujete její značku.

Mluvte jazykem svých zákazníků

Vy svému oboru rozumíte nejlépe. To ale neznamená, že mu budou stejně dobře rozumět i vaši zákazníci. Chcete zjistit, čemu rozumí a jak komunikují? Mluvte s nimi, respektive naslouchejte jim. Může se stát, že budou mít pro vaše produkty zažité úplně jiné názvy. Pak je místě zapřemýšlet o přejmenování vašich produktů. Čím budete svým zákazníkům blíž, tím spíše si vás oblíbí a budou vám věrní.

Neprodávejte své produkty, ale požitek z nich

Zákazníci si nekupují vaše produkty proto, aby si koupili vaše produkty. Ve výsledku jim totiž jde o to, že tím, že si koupí váš produkt nebo využijí vaši službu, vyřeší nějaký svůj problém, respektive ukojí některou ze svých potřeb.Prodávejte jim ve svých textech právě vyřešení toho problému či uspokojení jejich potřeby. A budete mít napůl vyhráno.

“Klient”

Web jednoho z našich klientů - prodejce krbových vložek.

Než abyste psali na svůj web, co děláte a čím se zabýváte, zkuste na to jít způsobem, co to zákazníkům přinese a čím byste je mohli přesvědčit.

Používejte výzvy k akci

Tím nemyslím, že byste svůj web měli zasypat hromadou tlačítek. Používejte slovní spojení, kterými vybízejte své zákazníky k akci (stejně jako já v podnadpisech tohoto článku). Zákazníci budou tak mít pocit, že s nimi komunikujete, a mohou tak nějakou interakci opětovat.

Nezapomeňte na reference

Doporučení stávajícího klienta pomůže rozhodnout řadě váhajících potenciálních zákazníků využít vašich služeb či koupit váš produkt. Proto nezapomeňte na svůj web umístit tzv. “testimonials”. Ptejte se pravidelně vašich zákazníků, s čím jsou spokojeni či například zda by vás doporučili dále. Jejich texty pak můžete upravit a sestavit z nich testimonials. Nezapomeňte je však před zveřejněním nechat schválit.

Za velkou výhodu považuji také případové studie. Není nic více přesvědčujícího, než když se klient může podívat, jak jste pracovali na reálných projektech pro klienty včetně toho, co jim to přesně přineslo. Budou tak mít jistotu, že mohou díky vám dosáhnout obdobných či mnohem lepších výsledků.

A teď to všechno zredukujte na třetinu

Práce copywritera spočívá hlavně ve škrtání a redukování obsahu. Myslete na své čtenáře. Lidé na webu spíše skenují, než-li čtou. Tomu je třeba přizpůsobit i obsah webu. Vaše texty by měly být stručné, výstižné, úderné. Zapomeňte také na dlouhá souvětí. Vymáčkněte ze sebe jen to nejlepší.

Dejte to někomu přečíst

Až své první webové texty dopíšete, dejte je někomu přečíst. Nemusí to být zrovna copywriter, ale pohled jiné osoby a nějaká zpětná vazba se vám bude rozhodně hodit. Kromě překlepů vás může upozornit i na některé nepřehlednosti ve vašich větách.

Pokud ale psaní zrovna neholdujete nebo si v tom nejste zrovna dvakrát jisti, nechte to raději na profesionálech. V každém případě doporučuji, abyste texty zkusili sepsat tak jako tak sami. Můžou totiž sloužit jako skvělý podklad pro práci copywritera. Díky jeho práci pak bude mít váš web skvělé a fungující copy, které bude obsahovat spoustu vašich slov. Takže na sebe budete moct být hrdí. Budete ale muset počítat s tím, že kvalitní copywriting něco stojí. Ale stojí za to.

Chci, web copy, co stojí za to

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

4.67 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Jak otextovat web jako copywriter. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-05-21]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-otextovat-web-jako-copywriter

Čtěte také...

STDC framework jako základ pro úspěšné fungování marketingu

STDC framework jako základ pro úspěšné fungování marketingu

Pro mnohé možná nic nového pod sluncem, ale přesto se někdo z vás nemusel ještě s frameworkem STDC setkat. Co je to STDC, v čem se liší od tradičního marketingového přístupu, proč a jak je možné jej využít pro úspěšné fungování marketingu ve vašem byznysu?

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Začněte používat Facebook jako strategický marketingový kanál

Existuje takové jedno přísloví: Co nestojí za lajk, na Facebook nepatří. To jednoduše říká, že pokud váš příspěvek nestojí fanouškovi za interakci, nemá na sociálních sítích co dělat. Jak ale poznat ten, který za to stojí?

Jak vysvětlit rodičům, co je to copywriting

Jak vysvětlit rodičům, co je to copywriting

Jako copywriter jsem se často dostával do situací, kdy mé okolí chtělo vědět, čím se vlastně živím. Dřív jsem na to šel dost složitě, ale postupně jsem dospěl k tomu, že je to velmi jednoduché. Na Facebooku jsem si před pár dny všiml, že podobnou situaci zažívá i mnoho dalších copywriterů. A většina…

Jak poznat kvalitního copywritera

Jak poznat kvalitního copywritera

Firmy si dnes už dobře uvědomují, že texty (ať už na webu, v newsletteru, na blozích, sociálních sítích nebo na letácích) jsou velmi silným nástrojem, který dokáže zahýbat s firemními zisky. Najít však kvalitního copywritera může být obtížnější, než se zprvu zdá. Testimonials a reference umí vytvoři…


Komentáře