Nikoho nezajímá, kdo jste
4. květen 2018 Daniel Klečka komentáře (0) 683 objevných slovMáte fungující firmu s historií, posláním, firemní kulturou, strategií značky, ale nikoho to nezajímá. Zní to možná krutě, protože určitě berete svou firmu jako své další dítě. Roky jste ji budovali, stálo vás to spoustu času, peněz i vrásek. Ale ego stranou. Alespoň na vašem webu. Proč?!
Některé weby firem mi připomínají profily mileniálů na Facebooku, kde se chlubí fotkami a činnostmi, které právě provádějí a ze kterých mají radost. Nemám jim to vůbec za zlé, zejména pak těm firmám. Kdo by nebyl hrdý na to, co vybudoval nebo co dělá. Zvlášť když to živí jeho samotného nebo v lepším případě i spoustu dalších lidí.
Na drtivé většině firemních webů najdete:
- co to je za firmu
- co dělají
- jaké poskytují služby a produkty
- a spoustu dalších zajímavých i nezajímavých informací
Tyto všechny věci tam klidně mohou být. Dokonce pro řadu zákazníků mohou být některé z těchto informací rozhodující. Ale téměř vždy tam chybí jedna z nejzásadnějších věcí...
Co z toho bude zákazník mít?
Připadá vám to jako banální připomínka? Není to o ničem jiném než o vcítění se do zákazníka a přesně tímto způsobem přistupovat k tvorbě webu. Nebo k tvorbě reklamy či třeba sloganu. U sloganů můžeme rovnou zůstat a uvést si příklad. Schválně, jestli poznáte ten rozdíl.
ELIT - Víc než autodíly
BeBe - Energie na celé dopoledne
Co budete mít z toho, že firma ELIT je „víc než autodíly”? Pravděpodobně nic. A co budete podle BeBe mít z toho, že ráno posnídáte jejich sušenky? Energii na celé dopoledne. Vidíte ten rozdíl? A stejným způsobem byste měli postupovat i při tvorbě webu, protože...
Web neděláte pro sebe, ale pro zákazníky
Všechno to zkoumání cílové skupiny, tvorba person a všechny další marketingové pomůcky a srandičky jsou k ničemu, pokud na web nedáte to, co koupí vašeho produktu zákazník získá nebo jestli to vyřeší jeho problém.
Nejlepší bude opět uvést si nějaký příklad. Třeba v Komerční bance to pochopili a jejich nový web postavili (respektive UX agentura, která web navrhovala) přesně na potřebách a životních situacích zákazníků, nikoliv na konkrétních produktech.
Vezměte si například produkt hypotéka. Myslíte si, že lidé vyhledávají informace o hypotéce pouze v případě, že ji chtějí získat? A co třeba, když se rozvádějí? To taky přece potřebují nějak vyřešit hypotéku.
U takovýchto vydařených kousků vždy tvrdím, že mají jedinou chybu: Nevymyslel jsem to já. Tohle je přesně ten případ. A ne, nešplhám si u „kábéčka”, protože bych u nich měl čirou náhodou úvěr na 30 let.
Funguje to
Jen si představte sami sebe, když něco potřebujete. Třeba zase tu hypotéku. Zajímá vás, kolik banky poskytly úvěrů v loňském roce? Nebo která z bank je největší a kolik má zaměstnanců? Ne. Sníte o vlastním bydlení, na které si potřebujete půjčit. Spíše vás tedy zajímá, kolik vám která banka půjčí, kolik přeplatíte nebo jak dlouho bude trvat vyřízení atd. Ve finále je vám jedno, která banka vám půjčí. Vyhraje ta, která vyřeší váš problém za nejlepších podmínek.
Nevěříte? Otestujte to.
Nejste si stoprocentně jisti, co z vašich produktů zákazník získá?

Autor: Daniel Klečka
Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.
Hodnocení
3.53 hvězdiček / Hodnoceno: 19x
Jak citovat tento obsah?
Klečka Daniel. Nikoho nezajímá, kdo jste. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2023-06-02]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/nikoho-nezajima-kdo-jste.html