Infografika: Co nevynechat při tvorbě person

25. srpen 2017  Nela Drunecká  komentáře (0)  854 objevných slov

Kdo jsou persony a jak je správně tvořit jsme si řekli v našem předchozím článku. Pojďme si teď ujasnit, na co při jejich přípravě rozhodně nezapomenout.

Infografika: Co nevynechat při tvorbě personInfografika: Co nevynechat při tvorbě person

1. JMÉNO

Jedním z nejpodstatnějších bodů při tvorbě person. Její jméno často vyplývá z vlastností, které jí definují (Alena Šetřivá, Markéta Marnivá, Lubomír Trávníček, Bořek Stavitel, Klára Žravá atp.). V této části se kreativitě meze nekladou - naopak je velmi vítaná. Až si persony sestavíte a v týmu budou řádně zavedené, bude vám už jen stačit jméno a budete vědět, na koho přesně další kampaň cílíte.

2. VĚK

Věk je zde velmi důležitý. Myslete na to, že v současné době se na trhu míjí 5 věkových generací. Každá vyrůstala v jiném režimu a každou definuje něco jiného. Není radno věk podcenit. V současnosti se i mezi poměrně krátkými věkovými rozdíly najde řada odchylek. Obzvláště, co se kanálů pro komunikaci týká. Třeba zjistíte, že vaše persona používá primárně Instagram, nebo nečte newslettery či upřednostňuje slevové kartičky.

3. ELEVATOR PITCH

Elevator pitch je úvodní řeč spjatá s vaší personou. Nejčastější otázky, které je potřeba si zodpovědět zní:

 

  • Jaké je její nejvyšší dosažené vzdělání?
  • Kde pracuje?
  • Jaký vede rodinný život?
  • Kde bydlí?
  • Jaké jsou její zájmy - co čte, zda sportuje, co dělá o víkendu, jaké sociální sítě používá, ale také sem spadá i to, jak vypadá její běžný den.

 

4. JAKÉ ŘEŠÍ PROBLÉMY

Vzali jste si s sebou k ruce někoho ze spotřebitelské linky či kohokoliv, kdo je denně v kontaktu s klienty? Výborně. Teď se vám totiž bude hodit. Nejtěžší na tvorbě person je vcítit se do jejich role a přiznat si, že vaše produkty či služby nejsou možná vnímány sto procentně úspěšně. Důvodů může být celá řada - nedostatečně informovaní zákazníci, nekvalitní produkty od konkurence a následně špatná zkušenost, nedůvěra v nové věci a tak dále a tak dále. Něco můžete ovlivnit hned něco nikoliv. Důležité je si říct, v čem můžete při kampaních u svých potenciálních klientů narazit.

 

Infografika: Co nevynechat při tvorbě person

5. JAK JÍ MŮŽETE POMOCI

Tahle otázka jde ruku v ruce s tou předchozí. Jakmile znáte jejich obavy, zkuste dát dohromady, jak je můžete odrazit. Nedůvěřují produktu, protože mají špatné zkušenosti s konkurencí? Připravte e-book typu 10 věcí, na které si dát pozor. Problémů se jistě vyrojí cela řada a řešení se najde spousta.

Problémy person se často liší persona od persony a stejně tak se liší i jejich potřeba problém řešit. To, co pro jednu personu může být problém, může být pro jinou výhoda a naopak. Proto si také stanovte priority - které persony jsou pro vás nejdůležitější, a které problémy je potřeba vyřešit primárně. Pokud tápete, přečtěte si náš článek Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony.

6. PODLE ČEHO SE ROZHODUJE

A když už máme sepsané její obavy a naše řešení, podle čeho se persona rozhodne, že si vybere zrovna vás a nikoliv konkurenci? Je to know-how? Jsou to reference? Nebo je prostě otrávená z toho, že vaši konkurenti vše dělají jako přes kopírák a chce zkrátka zkusit něco nového?

7. JAK KOMUNIKUJE

Další neméně důležitou částí je ujasnit si, jak persona komunikuje. Mluví spisovně nebo hovorově? Jaký má smysl pro humor? Která témata jsou pro ni tabu, a která ji naopak baví? Pokud víte tohle, víte také, jakou tonalitu při tvorbě obsahu zvolit.

8. FOTKA

Za mě asi nejméně důležitá část, na druhou stranu pomáhá personu lépe uchopit a představit si ji. Můžete použít fotku z fotobanky, anebo si ji nakreslit. Důležité je, aby persona neměla tvář nikoho známého, ani nebyla zbytečně parodována.

Chci pomoct s tvorbou person

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

4.67 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Přidat komentář (0)

Reklama

Čtěte také...

Infografika: Jak vytvořit základ pro úspěšný web?

Infografika: Jak vytvořit základ pro úspěšný web?

Na internetu je stále více nabídek hotových webových řešení. Ty mohou pomoci například v situacích, kdy potřebujete mikrostránku pro jednorázovou kampaň. Webové stránky je ale třeba stejně jako kterékoliv jiné reklamní sdělení cílit přímo na vaše zákazníky. Připadá tedy v úvahu vypracování webu na m…

Infografika: Jak tvořit úspěšná videa pro obsahový marketing

Infografika: Jak tvořit úspěšná videa pro obsahový marketing

Videa se stávají čím dál tím více mocnějším nástrojem v obsahovém marketingu. Například společnost Cisco předpokládá, že do roku 2020 bude 75 % veškeré mobilní komunikace probíhat právě prostřednictvím videa. Je to konec fotografií a obrázků? To nevíme. Pojďme si ale ukázat, co by mělo video obsahov…

Infografika: UI design versus UX design

Infografika: UI design versus UX design

Pojmy UI design a UX design bývají poměrně často používány společně a také často chybně zaměňovány. Každý z nich znamená zcela něco odlišného, ale jeden bez druhého se při tvorbě jakéhokoliv projektu zkrátka neobejdou. Tím projektem může být například návrh webu a stejně tak i cesta do restaurace. J…

5 tipů, jak na skvělý newsletter

5 tipů, jak na skvělý newsletter

E-mail marketing je stále hodně vnímán jako prodejní kanál. Nepatří sem ale jen výzva ke koupi, poděkování za objednávku nebo seznam nových produktů. Newsletter je také výborný kanál pro budování vztahu se zákazníky a šíření dobrého jména vaší značky. Jak si tedy poradit s jeho obsahem?


Komentáře