Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Infografika: Co nevynechat při tvorbě person
25. srpen 2017 Nela Drunecká komentáře (0) 854 objevných slovKdo jsou persony a jak je správně tvořit jsme si řekli v našem předchozím článku. Pojďme si teď ujasnit, na co při jejich přípravě rozhodně nezapomenout.
1. JMÉNO
Jedním z nejpodstatnějších bodů při tvorbě person. Její jméno často vyplývá z vlastností, které jí definují (Alena Šetřivá, Markéta Marnivá, Lubomír Trávníček, Bořek Stavitel, Klára Žravá atp.). V této části se kreativitě meze nekladou - naopak je velmi vítaná. Až si persony sestavíte a v týmu budou řádně zavedené, bude vám už jen stačit jméno a budete vědět, na koho přesně další kampaň cílíte.
2. VĚK
Věk je zde velmi důležitý. Myslete na to, že v současné době se na trhu míjí 5 věkových generací. Každá vyrůstala v jiném režimu a každou definuje něco jiného. Není radno věk podcenit. V současnosti se i mezi poměrně krátkými věkovými rozdíly najde řada odchylek. Obzvláště, co se kanálů pro komunikaci týká. Třeba zjistíte, že vaše persona používá primárně Instagram, nebo nečte newslettery či upřednostňuje slevové kartičky.
3. ELEVATOR PITCH
Elevator pitch je úvodní řeč spjatá s vaší personou. Nejčastější otázky, které je potřeba si zodpovědět zní:
- Jaké je její nejvyšší dosažené vzdělání?
- Kde pracuje?
- Jaký vede rodinný život?
- Kde bydlí?
- Jaké jsou její zájmy - co čte, zda sportuje, co dělá o víkendu, jaké sociální sítě používá, ale také sem spadá i to, jak vypadá její běžný den.
4. JAKÉ ŘEŠÍ PROBLÉMY
Vzali jste si s sebou k ruce někoho ze spotřebitelské linky či kohokoliv, kdo je denně v kontaktu s klienty? Výborně. Teď se vám totiž bude hodit. Nejtěžší na tvorbě person je vcítit se do jejich role a přiznat si, že vaše produkty či služby nejsou možná vnímány sto procentně úspěšně. Důvodů může být celá řada - nedostatečně informovaní zákazníci, nekvalitní produkty od konkurence a následně špatná zkušenost, nedůvěra v nové věci a tak dále a tak dále. Něco můžete ovlivnit hned něco nikoliv. Důležité je si říct, v čem můžete při kampaních u svých potenciálních klientů narazit.
5. JAK JÍ MŮŽETE POMOCI
Tahle otázka jde ruku v ruce s tou předchozí. Jakmile znáte jejich obavy, zkuste dát dohromady, jak je můžete odrazit. Nedůvěřují produktu, protože mají špatné zkušenosti s konkurencí? Připravte e-book typu 10 věcí, na které si dát pozor. Problémů se jistě vyrojí cela řada a řešení se najde spousta.
Problémy person se často liší persona od persony a stejně tak se liší i jejich potřeba problém řešit. To, co pro jednu personu může být problém, může být pro jinou výhoda a naopak. Proto si také stanovte priority - které persony jsou pro vás nejdůležitější, a které problémy je potřeba vyřešit primárně. Pokud tápete, přečtěte si náš článek Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony.
6. PODLE ČEHO SE ROZHODUJE
A když už máme sepsané její obavy a naše řešení, podle čeho se persona rozhodne, že si vybere zrovna vás a nikoliv konkurenci? Je to know-how? Jsou to reference? Nebo je prostě otrávená z toho, že vaši konkurenti vše dělají jako přes kopírák a chce zkrátka zkusit něco nového?
7. JAK KOMUNIKUJE
Další neméně důležitou částí je ujasnit si, jak persona komunikuje. Mluví spisovně nebo hovorově? Jaký má smysl pro humor? Která témata jsou pro ni tabu, a která ji naopak baví? Pokud víte tohle, víte také, jakou tonalitu při tvorbě obsahu zvolit.
8. FOTKA
Za mě asi nejméně důležitá část, na druhou stranu pomáhá personu lépe uchopit a představit si ji. Můžete použít fotku z fotobanky, anebo si ji nakreslit. Důležité je, aby persona neměla tvář nikoho známého, ani nebyla zbytečně parodována.

Autor: Nela Drunecká
Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.
Jak citovat tento obsah?
Drunecká Nela. Infografika: Co nevynechat při tvorbě person. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2023-12-10]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/infografika-co-nevynechat-pri-tvorbe-person.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!