Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Jak poznat kvalitního copywritera
19. leden 2018 Daniel Klečka komentáře (0) 1415 objevných slovFirmy si dnes už dobře uvědomují, že texty (ať už na webu, v newsletteru, na blozích, sociálních sítích nebo na letácích) jsou velmi silným nástrojem, který dokáže zahýbat s firemními zisky. Najít však kvalitního copywritera může být obtížnější, než se zprvu zdá. Testimonials a reference umí vytvořit kdekdo, takže se podle nich úplně řídit nemůžete. Ukážu vám pár tipů, jak poznáte kvalitního copywritera nebo jak alespoň při výběru vyfiltrujete ty špatné.
Katalogy prosím ne
Potřebujete nové texty, a tak zadáte poptávku na některém z katalogových copywriterských portálů, kde se to copywritery a jejich náhražkami jen hemží. To zní jako začátek špatného filmu. Tím nechci tvrdit, že byste tam nemohli narazit na někoho kvalitního. Možné to samozřejmě je. Často se tam také mohou objevovat i copywriteři, který mají daný profil vytvořen jen pro účely linkbuildingu. Ale o tom třeba jindy.
Při hledání copywritera v katalogovém portálu budete zřejmě z počátku příjemně překvapeni, jak mohou být texty levné. To proto, že copywriterem může být v podstatě kdokoli (včetně studentů, maminek na mateřské nebo těch, co jim kdysi šly ve škole slohy).
Vy ale chcete přeci svými texty ukázat, že jste jednička v oboru, že vaše produkty jsou oproti ostatním jedinečné a že za vznikem vaší firmy stojí dechberoucí příběh, který i po neustálém opakování zvedá lidi ze židle stejně jako muzikál Drákula.
Malá příběhová vsuvka z katalogu
Osobně jsem si kdysi chtěl založit svou kartu na jednom nejmenovaném z copywriterských portálů a při registraci jsem narazil. V popisu “o mně”, čili v prostoru, kde jsem se měl prodat, jsem musel využít minimální počet 500 znaků. Napsal jsem to stručně, úderně, výstižně a nejlépe, jak jsem uměl. Ale rozhodně zdaleka nebylo potřeba využít všech 500 znaků. Bez dovyplnění pole zbylými znaky mě to nepustilo dále (což nechápu, když to většina lidí ani nečte celé).
Obrátil jsem se tedy na provozovatele portálu. Bez úspěchu. Že to prý mám vyplnit. Tak jsem zbylé znaky vyplnil mezerami, protože se i texty často prodávají za NS (1800 znaků včetně mezer, že jo). Po vyplnění, mě to “technicky” dál pustilo. Jenže si na mě posvítil sám pozorovatel a ručně můj vyplněný profil zamítl s tím, že to musím vyplnit jinak než mezerami.
Nabídlo se, že to vyplním třeba pomlčkami, ale to už mi předem provozovatel napsal, že mi neprojde. A jak to dopadlo? Popřál jsem provozovateli portálu hodně štěstí a šel vesele svou cestou dál. A přežil jsem to i bez toho.
Kde tedy hledat?
Když už jsem řekl, že portály ne, bylo by fajn, kdybych vám alespoň tedy napsal, kde naopak hledat můžete. Abych řekl pravdu, nejvíce práce, respektive drtivou většinu své práce jsem tvořil na doporučení. Důkazem je, že po těch letech stále nemám svůj osobní web. Dejte tedy na slova svých známých, kteří s nějakým copywriterem zkušenost mají. Není nic lepšího, než doporučení od někoho, komu důvěřujete.
Pokud ale nikdo takový nedejbože neexistuje, zkuste třeba strejdu Googla. Dobří copywriteři nepracují pouze na volné noze. Část z nich pracuje v digitálních agenturách na plný či částečný úvazek nebo i jako externisti. Výhodou obrátit se na agenturu je zejména komplexnost a návaznost na další služby, které se vám můžou hodit. Nemusíte pak ostatní služby outsourcovat odjinud. Vše má své pro a proti, o čemž by se dal napsat další článek.
Cena vždy nerozhoduje
Rovnou vyfiltrujte příliš levné nabídky. Kvalitní texty jsou přeci k nezaplacení. Cenu, kterou jste ochotni zaplatit za texty, si ale musíte zhodnotit sami. Vy si totiž musíte předem určit, co chcete, aby vám nové texty přinesly. Mají vás prodávat? Prezentovat vaši značku? Vyprávět váš příběh? Získat nové kolegy? Ve výsledku vám musí vyjít, že se vám vrátí finance, které do nich vložíte.
Copywriter není jen textař
Když už máte vybráno, nemusíte mít zákonitě vyhráno. Jdeme konečně na samotného copíka.
Jak jsem uváděl v některé z mých přednášek, copywriter by měl mít určitý přesah. Kromě zmáknuté češtiny, citu pro jazyk a dalších atribut pro kvalitní psaní by měl kvalitní copywriter být tak trochu:
- projekťák (měl by mít v malíku nejen svůj time management, ale i rozvrh celého projektu a přehled na přerozdělováním úkolů, zejména pokud na projektu dělá více lidí)
- ekonom (měl by si spočítat více, než kolik si za texty vydělá, tedy také jestli mají texty reálný přínos i pro klienta)
- markeťák (copywritera bez alespoň základních znalostí marketingu si nenajímejte, texty musí zapadat do celé strategie a té by měl rozumět, případně ji ještě obohatit)
- obchoďák (musí se umět prodat nejen vám, ale prostřednictvím svých textů i vašim zákazníkům)
- psycholog (musí vědět nebo zjistit, co potřebujete, přestože zprvu po něm třeba žádáte něco zcela jiného, stejně tak musí pochopit potřeby zákazníků)
- kreativec (měl by do projektu přinést nové nápady, idea making by mu neměl být cizí)
Kromě toho by měl být spolehlivý a měli byste si sednout i lidsky. Zkrátka není to jednoduché povolání, ale pro spoustu lidí včetně mě je to dream job.
Měl by se hodně ptát. A také naslouchat
Existuje jen velmi mizivá šance, že byste na první dobrou sestavili takové zadání, na základě kterého by pro vás připravil opravdu kvalitní výstup. Výjimkou mohou být nějaké jednorázové minitextíky. Nicméně, pokud se vás na nic nezeptá, jděte jinam.
A na co by se vás měl zeptat? Na cokoliv, co se týká vašeho byznysu, například:
- Pro koho texty bude psát? (cílovka, persony, ..)
- Jak vaši zákazníci komunikují, jaký používají jazyk? Jaké mají preference?
- Koho považujete za svou největší konkurenci?
- Jaké jsou vaše největší výhody, respektive výhody vašich produktů?
A spoustu dalších otázek. Osobně nejraději říkám klientům, ať mi řeknou úplně všechno (i to, o čem si myslí, že by mě nemuselo zajímat). Pozorně naslouchám a zapisuji si klíčové informace. Kolikrát se pak dozvím věci, které rozhodují o úspěšnosti či neúspěšnosti textů, ale jinak bych se je nedozvěděl.
Rada na závěr
Věřím, že je pro vás důležité, aby texty, které vám copywriter dodá, se vám líbily. Nezapomeňte ale, že by to nemělo být rozhodujícím faktorem hodnocení jeho úspěšnosti, respektive úspěšnosti daných textů. On totiž nepíše texty pro vás, ale zejména pro vaše zákazníky. A v tom je opravdu velký rozdíl. Najímáte si ho, aby psal jazykem vašich zákazníků a přesvědčil je. Proto si myslím, že fungující texty, které přesvědčují zákazníky, mají větší váhu než texty, které se líbí vám, ale nic jiného nepřinesou.
A co vy? Chcete kvalitního copywritera?
Autor: Daniel Klečka
Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.
Jak citovat tento obsah?
Klečka Daniel. Jak poznat kvalitního copywritera. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-poznat-kvalitniho-copywritera.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!