Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů
28. červenec 2017 Nela Drunecká komentáře (0) 1033 objevných slovChcete vybudovat silnou a účinnou marketingovou strategii? Pak potřebujete pevné základy. A jedním z nich je malý průzkum toho, kde se v online a offline světě vyskytují vaši zákazníci. Na základě toho vytvoříte mapu touchpointů. O co přesně jde a v čem vám to může pomoci, se dozvíte v našem článku.
Co je to mapa touchpointů
Jedná se vlastně o myšlenkovou mapu míst, kde se vyskytují vaši potenciální či stávající zákazníci. Tato mapa vám pomůže uvědomit si, jaké kanály vaši zákazníci využívají, a kde na ně můžete začít efektivně cílit. Pokud jste věnovali čas tvorbě person, máte půl práce hotovo. Jak to? Protože u nich jste si museli určit, jaké sociální sítě používají, co čtou a jaké televizní či hudební stanice sledují. Neznamená to sice, že jste při tvorbě person obsáhli veškeré možné kanály, na druhou stranu je to dobrým odrazovým můstkem.
Vezmeme-li si za příklad naši Alenu Šetřivou z článku o tvorbě person jako typickou personu pro e-shop s módou, první nástřel mapy touchopointů by mohl vypadat zhruba takto:
Na první pohled žádná sláva, je to ovšem dobrý způsob, jak začít. Názvy časopisů nebo stanic vám pomohou lépe uchopit životní styl vaší cílové skupiny. Zároveň tím i rozkryjí konkrétní kanály, na které je vhodné umístit reklamu, nebo jaký typ eventu či dárku pro personu zvolit. Většinou se touchpointům věnujeme na marketingovém workshopu s klientem. Po společném brainstormingu se totiž vaše mapa rozroste do daleko větších rozměrů:
Touchpoint nerovná se místo pro reklamu
Mapa touchpointů slouží k tomu, abyste zjistili, kde se vyskytují vaši zákazníci a mohli jste na ně začít efektivně cílit reklamu. A ačkoliv je cílem každého byznysu hlavně prodávat, zkuste se na touchpointy dívat jako na místo, kde se v prvé řadě můžete potkat se svými (potenciálními) klienty.
Schválně používám slůvko potkat se - zkuste si představit, že svého zákazníka potkáte na ulici. Začnete na něj přes celou promenádu křičet: “Kup si naše tričko! Dneska máme super slevy!” Asi ne, tak to, prosím, nedělejte ani na vašich touchpointech. Nejprve ho lákejte, flirtujte s ním. Na Instagramu se mu ukažte, na Facebooku připomeňte, na dni módy darujte stylové zrcátko do kabelky, v newsletteru mu nabídněte e-book a na webu (v našem případě e-shopu) mu všechny produkty pěkně prodejte.
Tento nástřel není samozřejmě platný pro všechny případy. Každý byznys je individuální a vyžaduje jiný typ strategie. Věnujte svým touchpointům dostatečnou pozornost a tvořte je pokud možno v týmu. Zde totiž opravdu platí, že víc hlav víc ví.
Jak vytvořit mapu touchpointů?
Nejjednodušším způsobem, jak s tvorbou mapy začít, je nakreslit ji na papír. Je to také nejrychlejší způsob, jak začít. Pokud však potřebujete mapu sdílet s kolegy, budete ji muset převést do digitální podoby. Ideálními nástroji jsou takové, v nichž lze tvořit standardní myšlenkové mapy.
Jedním z nich je například coggle.it. Jedná se o velice jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu myšlenkových map. Jednotlivé mapy v něm lze řadit do různých složek či sdílet s týmem, který je může různě upravovat a doplňovat. Nevýhoda neplacené verze je ta, že vám před světem dovolí ukrýt pouze 3 mapy, zbytek zůstává veřejný.
Dalším nástrojem pro tvorbu mindmap ale i dalších pomocných diagramů je Realtime Board. Ten vám nabídne volnější ruku při tvorbě než zmiňovaný Coggle. V neplacené verzi máte pouze omezení ve formě počtu uživatelů, se kterými můžete mapy sdílet, a exportu projektů ve vektorech.
Kde je mapě konec?
Dost možná nikde. Při tvorbě mapy touchpointů určitě nezůstanete jen u dvou nebo pěti míst, kde se můžete se zákazníkem setkat. Postupně jich bude tolik, že se vám nevejdou ani na papír - a to není planý slib, to je zkušenost. Je zřejmé, že nemůžete být všude a věřte, že to ani nechcete. Touchpointů existuje celá řada - od vaší kanceláře, přes eventy, billboardy až po sociální sítě či jiné online kanály.
Vyberte z nich vždy jen takové, které budou pro vaši strategii nejefektivnější a prostřednictvím kterých neproděláte kalhoty. A pokud si nejste jistí, které jsou pro vás ty pravé, obraťte se na nás. My se o to společně s vámi postaráme.
Chcete úspěšnou marketingovou strategii? Začneme s touchpointy.
Autor: Nela Drunecká
Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.
Jak citovat tento obsah?
Drunecká Nela. Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/kde-se-vyskytuji-vasi-zakaznici-napovi-vam-mapa-touchpointu.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!