Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů

28. červenec 2017  Nela Drunecká  komentáře (0)  1033 objevných slov

Chcete vybudovat silnou a účinnou marketingovou strategii? Pak potřebujete pevné základy. A jedním z nich je malý průzkum toho, kde se v online a offline světě vyskytují vaši zákazníci. Na základě toho vytvoříte mapu touchpointů. O co přesně jde a v čem vám to může pomoci, se dozvíte v našem článku.

Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointůKde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů

Co je to mapa touchpointů

Jedná se vlastně o myšlenkovou mapu míst, kde se vyskytují vaši potenciální či stávající zákazníci. Tato mapa vám pomůže uvědomit si, jaké kanály vaši zákazníci využívají, a kde na ně můžete začít efektivně cílit. Pokud jste věnovali čas tvorbě person, máte půl práce hotovo. Jak to? Protože u nich jste si museli určit, jaké sociální sítě používají, co čtou a jaké televizní či hudební stanice sledují. Neznamená to sice, že jste při tvorbě person obsáhli veškeré možné kanály, na druhou stranu je to dobrým odrazovým můstkem.

Vezmeme-li si za příklad naši Alenu Šetřivou z článku o tvorbě person jako typickou personu pro e-shop s módou, první nástřel mapy touchopointů by mohl vypadat zhruba takto:

mdn_e-shop (malá).JPG

Na první pohled žádná sláva, je to ovšem dobrý způsob, jak začít. Názvy časopisů nebo stanic vám pomohou lépe uchopit životní styl vaší cílové skupiny. Zároveň tím i rozkryjí konkrétní kanály, na které je vhodné umístit reklamu, nebo jaký typ eventu či dárku pro personu zvolit. Většinou se touchpointům věnujeme na marketingovém workshopu s klientem. Po společném brainstormingu se totiž vaše mapa rozroste do daleko větších rozměrů:

MDN_E-SHOP.png

Touchpoint nerovná se místo pro reklamu

Mapa touchpointů slouží k tomu, abyste zjistili, kde se vyskytují vaši zákazníci a mohli jste na ně začít efektivně cílit reklamu. A ačkoliv je cílem každého byznysu hlavně prodávat, zkuste se na touchpointy dívat jako na místo, kde se v prvé řadě můžete potkat se svými (potenciálními) klienty.

Schválně používám slůvko potkat se - zkuste si představit, že svého zákazníka potkáte na ulici. Začnete na něj přes celou promenádu křičet: “Kup si naše tričko! Dneska máme super slevy!” Asi ne, tak to, prosím, nedělejte ani na vašich touchpointech. Nejprve ho lákejte, flirtujte s ním. Na Instagramu se mu ukažte, na Facebooku připomeňte, na dni módy darujte stylové zrcátko do kabelky, v newsletteru mu nabídněte e-book a na webu (v našem případě e-shopu) mu všechny produkty pěkně prodejte.

Tento nástřel není samozřejmě platný pro všechny případy. Každý byznys je individuální a vyžaduje jiný typ strategie. Věnujte svým touchpointům dostatečnou pozornost a tvořte je pokud možno v týmu. Zde totiž opravdu platí, že víc hlav víc ví.

Jak vytvořit mapu touchpointů?

Nejjednodušším způsobem, jak s tvorbou mapy začít, je nakreslit ji na papír. Je to také nejrychlejší způsob, jak začít. Pokud však potřebujete mapu sdílet s kolegy, budete ji muset převést do digitální podoby. Ideálními nástroji jsou takové, v nichž lze tvořit standardní myšlenkové mapy.

Jedním z nich je například coggle.it. Jedná se o velice jednoduchý a intuitivní nástroj pro tvorbu myšlenkových map. Jednotlivé mapy v něm lze řadit do různých složek či sdílet s týmem, který je může různě upravovat a doplňovat. Nevýhoda neplacené verze je ta, že vám před světem dovolí ukrýt pouze 3 mapy, zbytek zůstává veřejný.

Dalším nástrojem pro tvorbu mindmap ale i dalších pomocných diagramů je Realtime Board. Ten vám nabídne volnější ruku při tvorbě než zmiňovaný Coggle. V neplacené verzi máte pouze omezení ve formě počtu uživatelů, se kterými můžete mapy sdílet, a exportu projektů ve vektorech.

Kde je mapě konec?

Dost možná nikde. Při tvorbě mapy touchpointů určitě nezůstanete jen u dvou nebo pěti míst, kde se můžete se zákazníkem setkat. Postupně jich bude tolik, že se vám nevejdou ani na papír - a to není planý slib, to je zkušenost. Je zřejmé, že nemůžete být všude a věřte, že to ani nechcete. Touchpointů existuje celá řada - od vaší kanceláře, přes eventy, billboardy až po sociální sítě či jiné online kanály.

Vyberte z nich vždy jen takové, které budou pro vaši strategii nejefektivnější a prostřednictvím kterých neproděláte kalhoty. A pokud si nejste jistí, které jsou pro vás ty pravé, obraťte se na nás. My se o to společně s vámi postaráme.

Chcete úspěšnou marketingovou strategii? Začneme s touchpointy.

Chci marketingovou strategii

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Po magisterském studiu komunikace na ZČU absolvovala Nelča více než rok a půl dlouhou marketingovou stáž v Nestlé. V PROSEO Media má na starosti projektové řízení a komunikaci.



Hodnocení

3.5 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Přidat komentář (0)

Reklama

Čtěte také...

Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony

Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony

Ještě donedávna markeťákům stačilo pracovat s obyčejnou cílovkou. Vymezili si pohlaví, věk, odhadovaný příjem, pár volnočasových aktivit a byl klid. Přitom sestavení person patří mezi základní metody, jak správně nastavit marketingovou strategii. V současném světě, kdy na nás dýchá reklama v podstat…

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Můžete nám poslat písemně zadání k projektu, my nastavíme kampaně a nějak to dáme dohromady. Mnohem efektivnější ale bude nastartovat spolupráci marketingovým workshopem. Ten se vám zprvu může stát zbytečný a možná i nákladný. Pokud ale chcete marketingové aktivity řídit strategicky, bude workshop n…

Infografika: Jak vytvořit základ pro úspěšný web?

Infografika: Jak vytvořit základ pro úspěšný web?

Na internetu je stále více nabídek hotových webových řešení. Ty mohou pomoci například v situacích, kdy potřebujete mikrostránku pro jednorázovou kampaň. Webové stránky je ale třeba stejně jako kterékoliv jiné reklamní sdělení cílit přímo na vaše zákazníky. Připadá tedy v úvahu vypracování webu na m…

Infografika: UI design versus UX design

Infografika: UI design versus UX design

Pojmy UI design a UX design bývají poměrně často používány společně a také často chybně zaměňovány. Každý z nich znamená zcela něco odlišného, ale jeden bez druhého se při tvorbě jakéhokoliv projektu zkrátka neobejdou. Tím projektem může být například návrh webu a stejně tak i cesta do restaurace. J…


Komentáře