Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog
6. srpen 2018 Daniel Klečka komentáře (0) 1210 objevných slovDopsali jste super článek a dali jste ho na blog. Ale co dál? Pokud na váš blog neproudí denně přirozeně tisíce návštěv, pak čtenáře budete muset najít vy. Můžete to dělat random způsobem a sdílet, kde vás napadne. Ale možná by se vám hodila strategie, díky které pak budete mít přehled.
Co se v článku dozvíte:
- jak byste měli nahlížet na psaní článků
- co je potřeba pro plánování a stanovení cílů
- jak by mohla vypadat strategie pro blog (mind mapa jako bonus)
- na co byste před sdílením neměli zapomenout
Na chvíli do minulosti
Ještě předtím, než se dostaneme k přidání článku na blog a následným aktivitám, musíme se vrátit kousek do minulosti. Všude se mluví o marketingových, komunikačních a obsahových strategiích, ale často se zapomíná na dílčí věci, jako je třeba psaní blogu. Mám teď na mysli zejména firemní, respektive blogy freelancerů, kteří tímto způsobem budují svou značku. I u tak dílčí části, jako je článek, byste měli vypracovat strategii. Ta vám totiž v mnohém pomůže. Minimálně v odstranění pocitu, že to celé děláte zbytečně.
Definujte si cíle (KPI)
Než začnete plánovat a definovat měřitelné cíle (KPI) v podobě přečtení, sdílení, nárůstu odběratelů a podobně, potřebujete data o dosavadních článcích. Jen fajn přát si sto tisíc přečtení článku, ale je to reálný cíl, když tolik přečtení nemají ani všechny předchozí články na blogu dohromady? Ne. Takže si otevřete Google Analytics a podívejte se na data.
Co by vás mohlo nejvíce zajímat:
- počet zobrazení stránky s článkem
- doba strávená na stránce
- zdroje návštěv
Kdo se v Analytics trochu orientuje, ví, že těch metrik, co lze sledovat a následně promítnout do plánování, je hromada.
Na základě dat si pak stanovte reálné krátkodobé i dlouhodobé cíle. Můžete se pak zaměřit více na kanály, odkud k vám proudí nejvyšší návštěvnost, případně naopak vyzkoušet úplně nové. Ideálně vytvořte kombinaci toho nejlepšího. Nemáte data? Udělejte průzkum a také testujte.
Měli byste se také zamyslet nad tím, pro koho píšete a kde se tito lidé nacházejí, ale o tom si spíše přečtěte Nelči článek Kde se vyskytují vaši zákazníci? Napoví vám mapa touchpointů.
Vyberte vhodné kanály
Rozplánujte si výběr kanálů, kterými dostanete článek do světa. Pro představu jsem připravil menší mind mapu, jak by to mohlo se sdílením článků vypadat:
Vybral jsem základní kanály, jako jsou sociální sítě, kde máte ještě spoustu dalších možností sdílení včetně placené reklamy. Ty jsem doplnil o PPC reklamu v podobě textových, nativních a bannerových inzerátů. Dále jsem přidal aktivní přispívání v podobě linkbuildingu a nakonec to celé završil e-mail marketingem. A recept je hotový.
Není důležité obsáhnout všechny zmíněné nebo ještě nějaké další kanály, ale vybrat takovou kombinaci kanálů, abyste zasáhli co nejvíce relevantního publika.
Bez peněz do onlinu nelez
Jde to i zadarmo. Samozřejmě. Ale myslíte-li to s tím vážně, vyčleňte část marketingového rozpočtu na propagaci článků. Věřte, že se vám to později vrátí na pěkných zakázkách. Nemusíte investovat tisíce, protože i pár stovek dokáže divy. V tom je výhoda online marketingu. Máte-li to dobře vymyšlené a naplánované, pak vám to nemusí sníst boty.
Nezapomeňte na UTM parametry a měření
V první řadě nezapomeňte sledovat, jak si články vedou. Myslete na ně i při psaní nových a odkazujete na ně (viz linkbuilding jako součást strategie). Abyste mohli sledovat úspěšnost článků, doporučuji kromě Google Analytics zapojit také UTM parametry. GA totiž dokáže rozklíčovat, zda návštěvník přišel z Facebooku. Ale už vám neukáže, jestli přišel na základě sdílení na firemní či osobní stránce nebo ze sdílení v některé z vybraných skupin nebo z dark postu. Na základě měření úspěšnosti vhodně reagujte na případné změny a optimalizujte kampaně.
V případě sdílení například na Twitteru nebo v příspěvcích na Instagramu se vám může hodit zkracovač odkazů (bitly nebo například 1url).
O UTM parametrech a jejich využití včetně návodu se pěkně rozepsal Lukáš, jehož parketou je zejména nastavování, měření, vyhodnocování a optimalizování kampaní. Je v tom fakt šikovný.
Abychom si to shrnuli
- i na psaní článků na blog je potřeba strategie
- podívejte se na data o vašich předchozích článcích
- pak si definujte i měřitelné cíle (KPI)
- vyberte si vhodné kanály, kde se nachází vaše cílovka
- nakombinujte placené a neplacené způsoby propagace
- před sdílením označte URL pomocí UTM parametrů
- sledujte úspěšnost vašich článků
- na základě výsledků optimalizujte kampaně
Strategie by také měla obsahovat publikační a obsahový plán s tématy článků a daty publikace, případně s přiřazenými autory, pokud je vás více. Budete tak mít přehled kdo, co a kdy napíše. O tom ale možná zas jindy. Doufám, že vám teď psaní článku půjde ještě více od ruky a že jste se třeba dozvěděli něco nového. Nebo pokud máte opačný pocit, že mi tu naopak něco chybí, napište mi na klecka@proseo.cz a já se to pokusím napravit.
Autor: Daniel Klečka
Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.
Jak citovat tento obsah?
Klečka Daniel. Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2024-11-05]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/co-byste-meli-udelat-pred-a-po-pridani-clanku-na-blog.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!