Milan Formánek: Stačí mít flexibilitu v mysli, financích i týmu

16. září 2019     komentáře (0)  1724 objevných slov

Milan Formánek již 13 let působí jako Media Network manager v Red Bull Media House. Podílel se na rozvoji kampaní pro módní značku ODIVI a své přístupy otestoval již na více jak 200 projektech. V současné době pořádá školení pro univerzity a vybrané firmy, během kterých se zaměřuje nejen na moderní, ale také na etický marketing.

Milan Formánek: Stačí mít flexibilitu v mysli, financích i týmuMilan Formánek: Stačí mít flexibilitu v mysli, financích i týmu

Jak sám uvádíte, vaší misí je zvyšovat etiku a estetiku marketingu. Jak podle vás má etický marketing vypadat v praxi a co je prvním krokem k jeho zavedení ve firmě? 

Každý marketing by měl být etický. Záleží na typu firmy, ale všem doporučuji prohlédnout si za poslední rok své marketingové výstupy. Tedy nejen reporty či mediální plánování, ale konkrétní texty na vizuálech či třeba příspěvcích na social. A porovnat je s hodnotou, kterou firma reálně přináší. Pokud chcete být etický, chcete se zcela vyhnout falešným či negativním sdělením, clickbaitu (lákat v titulku na něco, co reálně není v obsahu). Tato změna je celkem jednoduchá a může nastat rozhodnutím dnes. Garážová vrata se rozhodně dají prodávat i bez spoře oděných dívek na billboardu. Časově náročnější to bývá se zodpovědností. Musíte prozkoumat firemní komunikaci, využívané kanály, produkty a služby samotné, ekologii, diverzitu, dodavatele a odběratele. Osobně jsem rád za GDPR. Přál bych si aby byla ještě efektivnější možnost nahlašovat a zastavovat otravný telemarketing a nevyžádané emaily. Nekalé praktiky jsou často používány z neznalosti nových alternativ či krátkozrakosti. Z mého pohledu by většina firem neměla cílit na děti nebo obtěžovat veřejnost venkovní reklamou a naopak mohla najít průsečík své firmy třeba s cíli udržitelného rozvoje, v Česku především s podporou vzdělávání. Třeba jako Avast s Buď safe online. To vše je samozřejmě provázáno se schopností balancovat dlouhodobou udržitelnost s krátkodobu efektivitou. Nepodlehnout v dnešní dynamické době nabízející se pasti pouze rychlých prodejů.

Co je podle vás nezbytné pro rozvoj firmy a pro její úspěch v době digitalizace?  

Je to docela snadné teoreticky, některým se to hůře uvádí v praxi. Stačí mít flexibilitu v mysli, financích a týmu. Naplánovat toho méně a díky rezervám mít možnost reagovat okamžitě na příležitosti. Ne, že si je dám do business plánu až na příští období. Více testovat a přitom si zachovat konzistenci, brand archetyp. Mnoho odvětví stále funguje na ročním plánování. Jedno po druhém je však disruptováno. Je to samozřejmě i kvůli jejich core competence a těžkopádným interním procesům, ale především kvůli času. Správný timing je nejdůležitějším faktorem úspěchu startupů. Ne nápad, zdroje či tým. A kdy je ten správný moment dle cyklu humbuku se dozvíte na Marketikonu.

Jak se dle vás, dá vést úspěšný marketing ve světě plném dynamiky a měnících se trendů? 

V Česku je to jednodušší, protože většina trendů sem přijde se zpožděním ze zahraničí. Stačí mít tedy zájem a schopnost sledovat ty nejdůležitější novinky. Odebírat některý z newsletterů či mít externího poradce, který se tomu věnuje a dokáže vybírat z šumu, přeložit příležitosti do situace a jazyka dané firmy. Když se třeba podívá markeťák na popularitu uživatelských testů, recenzí, unboxing videí, je to něco čemu může jít naproti. Více ukazovat výrobní procesy, nebát se pochlubit použitím kvalitních materiálů, které nejsou v odvětví samozřejmostí, bezpečností (ne jen cedulkou, ale video ukázkami z testování), soustředit se na detaily napříč zákaznickou cestou, vytvořit si influencery z interních odborníků.

Své přístupy jste otestoval již na více jak 200 projektech. Který z přístupů se ukázal jako nejúčinnější a který naopak jako naprosto nefunkční?

Jedním slovem: kredibilita. A jako čím dál důležitější základní stavební kámen marketingu se mi potvrzuje psychologie. Na základě čeho se lidé rozhodují, na co jak reagují. To se tolik jako exponenciální technologie nemění. Také mnoho výkonnostních agentur a “social media gurus” (což na Linkedin mívají v životopisu lidé pod 30 velmi často) postrádá trvanlivé základy jako marketingový výzkum, segmentace či positioning. Takže, co se mi ukázalo jako účinné v praxi, je znalost těchto základů v kombinaci s ochotou je realizovat v pracovním nasazení neopomíjejícím detaily, které rozhodují. Naopak nefunkční je používání starých přístupů v nových situacích. Například briefovat influencera stejně, jako agenturu. 

Ve svém volném čase také pořádáte školení pro neziskovky, univerzity a vybrané firmy, jejichž obsah je zaměřen na moderní marketing. Co se na vašich školeních dá naučit, jakým výzvám musíte v průběhu svých školení čelit a co byste doporučil začínajícím stratupistům?  

Přednáším především na pět témat - kreativita, obsah, efektivita, trendy a marketingová strategie. Naučit se můžete třeba, jak se rychle dostat do kreativního módu a přinášet nové nápady. Jaký typ obsahu funguje a proč. Storytelling. Jak content tvořit sám či v týmu. Jak pracovat s youtubery. Vybrané aplikace a tipy na produktivitu a efektivitu. Nyní mám třeba nový seminář na práci s prioritami. Jedinou výzvou je pro mě rozdílná zkušenost a obor účastníků, snaha udržet neustále relevanci v jedné místnosti pro studenta, šéfa malé firmy, specialistu ze státní správy i profi markeťáka z korporátu. Jinak mě to velmi baví, těším se z pozitivních zpětných vazeb a vidím v tom smysl. Startupistům bych doporučil najít si poradce na různé oblasti, poslouchat podcasty na témata, která potřebují, najít si virtuální mentory. No a samozřejmě MVP, neboli nespouštět produkty až v plné podobě, ale s nejmenší možnou funkcionalitou, otestovat a znovu se vracet do vývoje. Postupně vylepšovat na základě zpětné vazby od reálných uživatelů. A to se dá používat i u marketingové komunikace.

Kromě svého působení v Red Bull Media House, jste také spolupracoval na vývoji marketingu pro módní značku ODIVI či jste posouval hranice českých sportovců. Jak spolupráce s nimi probíhá a je možné, abych vás já, jako sportovec, sám požádal o spolupráci? 

Namísto stavění osobností do scénářů některých z agentur, které mají primární zájem vyhrávat ocenění, mě baví ptát se osobností, co jsou jejich tajná přání, doposud nezrealizované šílené nápady. A z těchto si vybrat ty, které mají propojení na značku a její produkt či službu. Rozvíjet a podporovat sportovní či kulturní scény, namísto jejich využívání. K Red Bullu můžou sportovci či umělci psát přímo na kontaktní web.

Extrémní závod Red Bull 400, spočívající ve výběhu skokanského můstku K120 v Harrachově, je u nás již poměrně známý. Každý rok se jej účastní kolem 1300 závodníků. Pociťovali jste takový zájem již od počátku či za tím stojí dobrá marketingová strategie?

Řekl bych, že kombinace obojího. Výběr správného projektu ale vychází právě z marketingové strategie. Otázky typu: “Nevím, kterou z akcí podpořit, jakou osobnost si vybrat, na kterou sociální síť, co a kdy publikovat?” vycházejí z nedostatečně připravené marketingové strategie. Když ji máte, jsou odpovědi nasnadě.

Je o vás známo, že jste načetl více jak 300 obchodních knížek a navštívil více jak 50 zemí. Jakou knihu byste doporučil začínajícím podnikatelům a kterou naopak podnikatelům, kteří by rádi pozvedli svoji firmu na vyšší úroveň?

Namísto další knihy do seznamu “přečíst, až bude jednou čas” dám tip, jak to množství skvělých knížek zvládnout. Tím, že většinu dne čtu na počítači, mi velmi vyhovují, namísto dalšího textu, audio knížky. Ty můžu poslouchat při dopravě, cvičení, vaření či zahradničení. Používám aplikaci, ve které editoři vydávají 15ti minutová shrnutí naučných knížek. Vytáhnou to nejzajímavější a nejdůležitější, odeberou omáčku. Loni jsem si takto díky Blinkist poslechl 350 zkrácených knížek, z nichž mě 30 zaujalo. Ty jsem si označil a poslechl znovu, 20 z toho pak stáhnul v plné verzi. Pro mě tedy skvělý filtr a možnost získat rychle přehled. Vše zajímavé si pak třídím do Evernote. Je důležité si poznatky uchovávat a vracet se k nim. Často něco doopravdy pochopím nebo využiji až s odstupem, se získanou praxí či v jiné životní fázi.



Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Michaela Fikrlová. Milan Formánek: Stačí mít flexibilitu v mysli, financích i týmu. In: Obsah na dosah [online], 2019 [cit. 2019-10-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/milan-formanek-staci-mit-flexibilitu-v-mysli-financich-i-tymu.html

Čtěte také...

Milan Formánek: Marketér musí mít odvahu dělat věci jinak

Milan Formánek: Marketér musí mít odvahu dělat věci jinak

Ve dnech 3. a 4.10.2019 se v prostorách plzeňského DEPA 2015 uskutečnil druhý ročník Marketikonu, největší marketingové konference v západních Čechách. Již v průběhu prvního dne si účastníci mohli vyslechnout zkušenosti zástupců firem a špiček v oboru, jakými jsou napří…

Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry

Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry

Tam, kde je z hlediska zdrojů návštěvnosti i Google Analytics krátký, podají vám pomocnou ruku UTM parametry. Co to jsou tyto parametry zač a jak je co nejefektivněji využívat? Na to se podíváme v následujících řádcích.

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

8. prosince 2017 jsem vyrazil do kulturního zařízení Domovina v pražských Holešovicích, kde se konal 8. CopyCamp, konference spojující copywritery, markeťáky, majitele firem a všechny nadšence do tvorby kvalitního obsahu. Měl jsem tu čest zhlédnout celkem deset přednášek. Jak je…


Komentáře