Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry
26. leden 2018 Lukáš Pechmann komentáře (0) 1379 objevných slovTam, kde je z hlediska zdrojů návštěvnosti i Google Analytics krátký, podají vám pomocnou ruku UTM parametry. Co to jsou tyto parametry zač a jak je co nejefektivněji využívat? Na to se podíváme v následujících řádcích.
Co to je, pro koho to je, proč UTM řešit
Pro jakoukoliv marketingovou činnost platí, že byste se měli snažit vyhodnotit její přínos, nejlépe i z hlediska financí. Jak už jsem zmínil v předchozím článku, tak jedním ze základních zdrojů dat jsou online nástroje. My nejčastěji využíváme Google Analytics, které nám pomohou zjistit, odkud pochází návštěvnost na webech klientů.
Problémem však je, že v základním nastavení nám umí Analytics poznat jen vybrané zdroje návštěvnosti. V některých případech stačí jen Analytics propojit s jiným nástrojem (AdWords), jindy je potřeba přidat k URL vstupní stránky Urchin Tracking Module (UTM parametry). UTM parametry jsou informace přidané k URL adrese, kterou chceme sledovat. Tyto informace nijak nenaruší samotnou URL adresu (odkaz zůstává plně funkční). Díky tomu můžeme sledovat kromě zdroje i další údaje, které nám pomohou identifikovat návštěvu daného uživatele.
Jako nejběžnější příklad, proč UTM parametry používáme, můžeme zmínit třeba sdílení článku na Facebooku. Když nasdílíme článek na naší Facebookové stránce a dále například v různých skupinách či na osobních profilech, v Analytics se nám zobrazí jako zdroj návštěvy pouze Facebook. My bychom ale rádi věděli, zda hlavní přísun návštěv pramenil z naší Facebookové stránky, ze stránek skupin nebo z některého z osobních profilů členů našeho týmu.
Jaký využívat nástroj pro generování UTM parametrů
K tvorbě UTM parametrů používáme URL builder od Googlu. Zde máte k dispozici šest parametrů, které můžete nastavit:
- Website URL - URL vstupní stránky včetně http/https, na kterou z kampaně směřujete např. https://www.obnd.cz/
- Campaign Source - označením zdroje návštěvnosti může být např. konkrétní vyhledávač (Seznam, Google, Bing), sociální síť (Facebook, LinkedIn), doména webu (proseo.cz, obnd.cz) nebo druh e-mailingu (newsletter, registracnimail, dekovnymail
- Campaign Medium - zde se nejčastěji používají označení mail, banner, ads, cpc
- Campaign Name - název konkrétní kampaně
- Campaign Term
- Campaign Content
Povinně musíte vyplnit první dva parametry, my většinou vyplňujeme minimálně první čtyři. Důležité je zmínit, že doporučujeme psát jednotlivé parametry bez diakritiky, bez mezer (nebo s využitím podtržítka _) a pomocí malých písmen.
V konečné podobě pak URL vypadá třeba takto:
https://www.obnd.cz/?utm_source=akcnisleva&utm_medium=mail& utm_campaign=registraceduben&utm_term=poslednivyzva&utm_content=sleva15
V jakých případech používat UTM
Pro přehled uvádíme situace, kdy nastavení UTM parametrů řešíme:
- odkaz v PDF dokumentu
- reklamní kampaně na sociálních sítích např. Facebook, Instagram, LinkedIn, ...
- reklamní kampaně ve vyhledávání na Seznamu a Googlu (nástroje Sklik, AdWords) nebo při nákupu bannerových ploch (Adform, …)
- rozesílky z e-mailových nástrojů (Mailichimp, Mailerlite, ...)
- vkládání příspěvků do skupin a stránek na sociálních sítích
- odkaz v patičce e-mailu
Naopak není třeba (nebo to není ani možné) řešit:
- návštěvnost z vyhledávačů (Seznam, Google)
- návštěvnost z odkazů na jiných webech
Jak nastavit UTM v Skliku, AdWords
UTM parametrům v reklamních účtech věnujeme samostatný odstavec. Jen to totiž můžete nastavit manuálně pomocí externího nástroje. Nebo můžete využít automatického nastavení přímo v reklamních systémech.
Po přihlášení do Skliku jej najdete v horním menu v sekci Nástroje > Automatické tagování URL a zde již jen stačí zvolit tlačítko zapnout automatické tagování. Tím se vám zapne výchozí nastavení a již nemusíte nic řešit. Nebo si jej dále upravovat.
Pokud například chcete, abyste měli v Google Analytics k dispozici seznam konkrétních dotazů (nikoliv jen klíčových slov) přivádějících na web návštěvnost, musíte si aktivovat parametr klíčové slovo a jako hodnotu k němu přiřadit proměnnou {query}. Upravené nastavení už jen stačí uložit.
Automatické UTM parametry můžete mít i v AdWords. Toho docílíte propojením AdWords s Google Analytics. Pro projení obou nástrojů je nezbytné, abyste k nim měli přístup ze stejného správcovského e-mailu s oprávněním provádět úpravy.
Propojení najdete po přihlášení do Google Analytics v bočním levém menu v sekci Správce a následně ve sloupci služba pod Propojení s účtem AdWords. Zde vám systém nabídne AdWords účty, k nimž máte přístup. Zvolíte ten, který potřebujete propojit.
V dalším kroku již jen nastavíte propojení s výběrem dat a vše uložíte. Tím zároveň aktivujete automatické značkování.
Kde dohledáte změny v Google Analytics
Výsledky získané vytvářením UTM parametrů zjistíte v Google Analytics. Díky parametrům v nich vyhodnotíte efekt jednotlivých marketingových kanálů (např. reklama na Facebooku) nebo konkrétních kampaní. Po přihlášení do vašeho účtu doporučujeme používat přehled “zdroj / médium”, který najdete ve struktuře podle cesty Akvizice > Veškerá návštěvnost > Zdroj / médium. Pokud chcete k výchozím parametrům přidat i další, stačí zvolit jako sekundární dimenzi jednu z následujících variant.
- Campaign Name > sekundární dimenze = kampaň
- Campaign Term > sekundární dimenze = klíčové slovo
- Campaign Content > sekundární dimenze = obsah reklamy
Díky podrobnějšímu členění zjistíte, co vám konkrétní aktivita přinesla (např. počet objednávek, návštěvnost). To vám pomůže při srovnání nákladů a přínosů s aktivitou spojených. Pokud nevíte, jak vyhodnocovat efektivitu marketingových aktivit, tak vám doporučuji k přečtení článek Jak zjistit finanční návratnost kampaní.
Chcete pomoci s vyhodnocováním kampaní? Neváhejte se na nás obrátit.

Autor: Lukáš Pechmann
Lukáš absolvoval magisterské studium na Ekonomické fakultě ZČU. Poté se stal marketingovým specialistou, který se již několik let věnuje nastavování, správě a vyhodnocování marketingových kampaní.
Jak citovat tento obsah?
Pechmann Lukáš. Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2023-06-02]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/vite-odkud-na-vas-web-chodi-navstevnici-nastavte-si-utm-parametry.html