Proč nemůžeš být copywriterem

30. červenec 2018     komentáře (0)  1393 objevných slov

Nepotřebuješ žádné peníze do začátku, budeš si řídit čas podle sebe a zakázky se k tobě jen pohrnou. Můžeš být maminka na mateřské, tatínek na rodičovské nebo absolvent strojní fakulty. Stačí ti notebook a připojení k internetu a můžeš se stát copywriterem. Opravdu můžeš. Ale spíše s tím nepočítej. Copywriting je komplexní obor propojující znalosti a dovednosti z několika zcela odlišných oborů. A tudíž stát se copywriterem je mnohem složitější než si zajít na úřad pro živnosťák. Máš na to?

Proč nemůžeš být copywriteremProč nemůžeš být copywriterem

Co se dozvíte v tomto článku

  • jak byste (ne)měli nahlížet na copywriting
  • proč copywriterem nemůže být kdokoli
  • jaké předpoklady a znalosti byste měli mít
  • co vám usnadní se jím stát

Copywriter je copywriter

Kdysi jsem byl na jedné schůzce s nejmenovanou marketingovou agenturou, kde jsme jednali o dlouhodobé spolupráci. Během rozhovoru se mě zeptali, co k tomu copywritingu ještě dělám, jestli třeba PPC, linkbuilding nebo, já nevím, třeba SEO. Podivil jsem se, proč bych něco takového dělal, a zároveň jsem věděl, že tudy cesta nepovede. Nahlíželi totiž na copywriting jako na nějaký doplněk k něčemu dalšímu. Také (doufám) nepředpokládáte, že vám v pneuservisu dokážou naplnit klimatizaci, svařit výfuk nebo vyměnit brzdy, přestože to souvisí s autem.

Copywriting je potřeba brát jako samostatný obor. Samozřejmě vědět, jak funguje PPC reklama, klíčová slova při psaní textů atd., je pro zvládání copywritingu na špičkové úrovni základ. Být však specialistou na více byť spolu souvisejících oborů je dle mého názoru nemožné.

O tom, co si myslím, že je copywriting, a jak jsem to vysvětlil rodičům, jsem napsal několik slov v tomto článku.

Stejně tak na osobních webech lidí, kteří se rozhodli stát se copywriterem, najdete, že se zabývají „copywritingem, správou sociálních sítí, online marketingem nebo tvorbou a správou webů na wordpressu.” Jsou tak dobří? Ne. Samotné psaní je neuživí, a tak se to snaží dohnat prací v podobě odpovídání na dotazy v komentářích na Facebooku a vyplňováním free wordpressových šablon obsahem. Krom toho ještě „bokem dělají" online marketing, přičemž netuší, že jde o obor, pod který spadají všechny zmíněné aktivity.

Začátky jsou těžké, pokud nejste nohama na zemi

Sám jsem začal při studiu a pokračoval při zaměstnání, načež jsem mohl po nějaké době zaměstnání s klidem opustit a věnovat se psaní na full time. Rozhodně to netrvalo dva dny a nikdo mi to nedal na zlatém podnose. Dnes máte mnohem více možností, což je super. O tom vám ještě něco povím níže.

Opravdu nestačí to, že vás na gymplu bavily slohovky. Nebo že si živnosťák vyřídíte během dopoledne. Mohl bych to přirovnat k realitním makléřům nebo finančním poradcům. Také vám stačí jen živnosťák, ale pak to dopadá tak, že je nikdo moc nemá rád. A to protože nic neumějí, nikdo je nevede a nemají k tomu žádný zvláštní vztah. Může se jimi stát každý, ale těch opravdu dobrých je málo. Přitom to jsou velmi komplikované a důležité obory, kdy člověk musí mít nějaké předpoklady, znalosti, schopnosti a také chuť a vůli se neustále vzdělávat a posouvat. To samé platí i v případě copywriterů.

Proč copywriterem nemůže být kdokoli

Teoreticky může, nepotřebujete na to mít školu ani nic podobného. Ale ani žádný papír, ani váš blog, ani první klient z vás copywritera nedělá. Jaké byste měli mít předpoklady, abyste se mohli stát copywriterem, pánem svého času a popíjet při psaní mojito v hipster kavárně na ostrůvku u Pobřeží slonoviny?

  • selský rozum
  • odolnost vůči stresu
  • zodpovědnost
  • komunikativnost
  • empatie
  • schopnost vyjednávat
  • dotahovat věci do konce
  • kreativita
  • přesnost

Ne vždycky ve všem musíte hledat vědu, právě naopak. Selský rozum by měl být jednou z vašich největších zbraní. Měli byste být schopni pracovat pod tlakem a přitom si držet nadstandardní kvalitu výstupu. Zároveň se hodí nebýt úplně flegmouš, co se týče přístupu k práci i ke komunikaci (i z očí do očí) s klienty a dalšími lidmi. Za půl práce nedostanete ani půl odměny. Občas to budete muset celé vymyslet do detailů a hlavně odevzdat včas. Budete muset opustit svou komfortní zónu a vcítit se do role jiných lidí a navíc si dokázat říct o adekvátní odměnu. Je toho ještě víc, ale toto je dle mého názoru minimum.

A jakými znalostmi byste měli mimo schopnosti dobře psát disponovat?

  • znalost (online) marketingu jako celku
  • znalost příbuzných oborů (social media, PPC, linkbuilding, tvorba webů atd.)
  • naučit se pracovat podle human centered designu
  • znát základy psychologie

Jelikož copywriting patří pod obří obor marketingu, budete o tom muset něco vědět. Stejně tak se vám budou hodit znalosti z oborů, do kterých copywriting nějakým způsobem zasahuje. Musíte se naučit, že píšete hlavně pro lidi a tímto způsobem k tomu přistupovat. Budete také pracovat s chováním různých lidí v různých situacích. Zvládáte to všechno na pohodu? Super. Jdeme dál. Teď něco trochu příjemnějšího.

Co vám usnadní stát se copywriterem

Dnes máte mnoho možností, například jít do agentury na stáž, stáhnout si zkušenosti a tipy jiných copywriterů v podobě e-booku, číst si tento blog, zajít si na veřejné školení či navštívit některou z konferencí s přednáškami od předních odborníků. To vám může výrazně pomoct nejen do začátku, ale po celou dobu kariéry. Takže:

  • jděte do agentury na stáž (klidně i neplacenou, stojí to za to)
  • stahujte si e-booky jiných profesionálů (i kdyby byly placené)
  • čtěte blogy odborníků (včetně toho našeho)
  • využijte možnost veřejných či individuálních školení
  • navštěvujte pravidelné i nepravidelné konference

Čtětě také knihy, sledujte konkurenci, případové studie, staňte se členy skupin na Facebooku. Jednoduše snažte se držet krok.

Co jste se dozvěděli

  • copywriting je komplexní a plnohodnotný obor
  • copywriterem se nestanete za dopoledne
  • potřebujete mít určité předpoklady (selský rozum, kreativita, zodpovědnost atd.) a také znalosti (online marketing, příbuzné obory atd.)
  • abyste si usnadili cestu stát se copywriterem, sledujte, jak to dělají profesionálové a inspirujte se od nich
  • musí vás to všechno bavit

Nejdůležitější na tom všem však je, že vás to musí bavit. Pokud to budete dělat z povinnosti či dokonce s nechutí, můžete na mojito v hipster kavárně na ostrově u Pobřeží slonoviny zapomenout. Přeju hodně štěstí a pevné nervy.

Máte další tipy? Napište mi je na klecka@proseo.cz. Rád je do článku zapracuji s odkazem na vás jako na zdroj. ;-)

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

3.79 hvězdiček / Hodnoceno: 24x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Proč nemůžeš být copywriterem. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/proc-nemuzes-byt-copywriterem.html

Čtěte také...

Proč dělat obsahový marketing?

Proč dělat obsahový marketing?

Stojí vás to spoustu času, úsilí i nákladů (zvlášť pokud si necháváte obsah tvořit od agentury). Navíc vám tvorba obsahu přímo negeneruje zisk. Přesto je obsahový marketing pro každou firmu, která se mu věnuje, (zejména v B2C segmentu) obrovskou výhodou oproti konkurenci. Mus…

Proč by za pozadím (nejen) PPC reklam měl stát kreativec

Proč by za pozadím (nejen) PPC reklam měl stát kreativec

V dnešní době se denně vytvoří obrovské množství online kampaní a reklam. Marketéři jsou jako dělníci za pásem, kteří jich musí takřka za nejkratší dobu vytvořit co nejvíce. Jakmile se jedna vytvoří, jde se na další. Často ale reklamy nefungují nebo nepřinášejí ten e…

Váš web stále neběží na zabezpečeném protokolu HTTPS? 5 důvodů, proč na něj přejít a jak

Váš web stále neběží na zabezpečeném protokolu HTTPS? 5 důvodů, proč na něj přejít a jak

V dnešním článku si krátce připomeneme historii protokolu HTTP a HTTPS - kde vznikl a za jakým účelem. Řekneme si také 5 důvodů, proč by váš web měl na protokolu HTTPS běžet, vyjmenujeme si jeho výhody oproti běžnému protokolu HTTP a na závěr si povíme, co je třeba pro př…


Komentáře

Naše služby

Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!