Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Proč nemůžeš být copywriterem
30. červenec 2018 Daniel Klečka komentáře (0) 1393 objevných slovNepotřebuješ žádné peníze do začátku, budeš si řídit čas podle sebe a zakázky se k tobě jen pohrnou. Můžeš být maminka na mateřské, tatínek na rodičovské nebo absolvent strojní fakulty. Stačí ti notebook a připojení k internetu a můžeš se stát copywriterem. Opravdu můžeš. Ale spíše s tím nepočítej. Copywriting je komplexní obor propojující znalosti a dovednosti z několika zcela odlišných oborů. A tudíž stát se copywriterem je mnohem složitější než si zajít na úřad pro živnosťák. Máš na to?
Co se dozvíte v tomto článku
- jak byste (ne)měli nahlížet na copywriting
- proč copywriterem nemůže být kdokoli
- jaké předpoklady a znalosti byste měli mít
- co vám usnadní se jím stát
Copywriter je copywriter
Kdysi jsem byl na jedné schůzce s nejmenovanou marketingovou agenturou, kde jsme jednali o dlouhodobé spolupráci. Během rozhovoru se mě zeptali, co k tomu copywritingu ještě dělám, jestli třeba PPC, linkbuilding nebo, já nevím, třeba SEO. Podivil jsem se, proč bych něco takového dělal, a zároveň jsem věděl, že tudy cesta nepovede. Nahlíželi totiž na copywriting jako na nějaký doplněk k něčemu dalšímu. Také (doufám) nepředpokládáte, že vám v pneuservisu dokážou naplnit klimatizaci, svařit výfuk nebo vyměnit brzdy, přestože to souvisí s autem.
Copywriting je potřeba brát jako samostatný obor. Samozřejmě vědět, jak funguje PPC reklama, klíčová slova při psaní textů atd., je pro zvládání copywritingu na špičkové úrovni základ. Být však specialistou na více byť spolu souvisejících oborů je dle mého názoru nemožné.
O tom, co si myslím, že je copywriting, a jak jsem to vysvětlil rodičům, jsem napsal několik slov v tomto článku.
Stejně tak na osobních webech lidí, kteří se rozhodli stát se copywriterem, najdete, že se zabývají „copywritingem, správou sociálních sítí, online marketingem nebo tvorbou a správou webů na wordpressu.” Jsou tak dobří? Ne. Samotné psaní je neuživí, a tak se to snaží dohnat prací v podobě odpovídání na dotazy v komentářích na Facebooku a vyplňováním free wordpressových šablon obsahem. Krom toho ještě „bokem dělají" online marketing, přičemž netuší, že jde o obor, pod který spadají všechny zmíněné aktivity.
Začátky jsou těžké, pokud nejste nohama na zemi
Sám jsem začal při studiu a pokračoval při zaměstnání, načež jsem mohl po nějaké době zaměstnání s klidem opustit a věnovat se psaní na full time. Rozhodně to netrvalo dva dny a nikdo mi to nedal na zlatém podnose. Dnes máte mnohem více možností, což je super. O tom vám ještě něco povím níže.
Opravdu nestačí to, že vás na gymplu bavily slohovky. Nebo že si živnosťák vyřídíte během dopoledne. Mohl bych to přirovnat k realitním makléřům nebo finančním poradcům. Také vám stačí jen živnosťák, ale pak to dopadá tak, že je nikdo moc nemá rád. A to protože nic neumějí, nikdo je nevede a nemají k tomu žádný zvláštní vztah. Může se jimi stát každý, ale těch opravdu dobrých je málo. Přitom to jsou velmi komplikované a důležité obory, kdy člověk musí mít nějaké předpoklady, znalosti, schopnosti a také chuť a vůli se neustále vzdělávat a posouvat. To samé platí i v případě copywriterů.
Proč copywriterem nemůže být kdokoli
Teoreticky může, nepotřebujete na to mít školu ani nic podobného. Ale ani žádný papír, ani váš blog, ani první klient z vás copywritera nedělá. Jaké byste měli mít předpoklady, abyste se mohli stát copywriterem, pánem svého času a popíjet při psaní mojito v hipster kavárně na ostrůvku u Pobřeží slonoviny?
- selský rozum
- odolnost vůči stresu
- zodpovědnost
- komunikativnost
- empatie
- schopnost vyjednávat
- dotahovat věci do konce
- kreativita
- přesnost
Ne vždycky ve všem musíte hledat vědu, právě naopak. Selský rozum by měl být jednou z vašich největších zbraní. Měli byste být schopni pracovat pod tlakem a přitom si držet nadstandardní kvalitu výstupu. Zároveň se hodí nebýt úplně flegmouš, co se týče přístupu k práci i ke komunikaci (i z očí do očí) s klienty a dalšími lidmi. Za půl práce nedostanete ani půl odměny. Občas to budete muset celé vymyslet do detailů a hlavně odevzdat včas. Budete muset opustit svou komfortní zónu a vcítit se do role jiných lidí a navíc si dokázat říct o adekvátní odměnu. Je toho ještě víc, ale toto je dle mého názoru minimum.
A jakými znalostmi byste měli mimo schopnosti dobře psát disponovat?
- znalost (online) marketingu jako celku
- znalost příbuzných oborů (social media, PPC, linkbuilding, tvorba webů atd.)
- naučit se pracovat podle human centered designu
- znát základy psychologie
Jelikož copywriting patří pod obří obor marketingu, budete o tom muset něco vědět. Stejně tak se vám budou hodit znalosti z oborů, do kterých copywriting nějakým způsobem zasahuje. Musíte se naučit, že píšete hlavně pro lidi a tímto způsobem k tomu přistupovat. Budete také pracovat s chováním různých lidí v různých situacích. Zvládáte to všechno na pohodu? Super. Jdeme dál. Teď něco trochu příjemnějšího.
Co vám usnadní stát se copywriterem
Dnes máte mnoho možností, například jít do agentury na stáž, stáhnout si zkušenosti a tipy jiných copywriterů v podobě e-booku, číst si tento blog, zajít si na veřejné školení či navštívit některou z konferencí s přednáškami od předních odborníků. To vám může výrazně pomoct nejen do začátku, ale po celou dobu kariéry. Takže:
- jděte do agentury na stáž (klidně i neplacenou, stojí to za to)
- stahujte si e-booky jiných profesionálů (i kdyby byly placené)
- čtěte blogy odborníků (včetně toho našeho)
- využijte možnost veřejných či individuálních školení
- navštěvujte pravidelné i nepravidelné konference
Čtětě také knihy, sledujte konkurenci, případové studie, staňte se členy skupin na Facebooku. Jednoduše snažte se držet krok.
Co jste se dozvěděli
- copywriting je komplexní a plnohodnotný obor
- copywriterem se nestanete za dopoledne
- potřebujete mít určité předpoklady (selský rozum, kreativita, zodpovědnost atd.) a také znalosti (online marketing, příbuzné obory atd.)
- abyste si usnadili cestu stát se copywriterem, sledujte, jak to dělají profesionálové a inspirujte se od nich
- musí vás to všechno bavit
Nejdůležitější na tom všem však je, že vás to musí bavit. Pokud to budete dělat z povinnosti či dokonce s nechutí, můžete na mojito v hipster kavárně na ostrově u Pobřeží slonoviny zapomenout. Přeju hodně štěstí a pevné nervy.
Máte další tipy? Napište mi je na klecka@proseo.cz. Rád je do článku zapracuji s odkazem na vás jako na zdroj. ;-)
Autor: Daniel Klečka
Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.
Hodnocení
3.79 hvězdiček / Hodnoceno: 24x
Jak citovat tento obsah?
Klečka Daniel. Proč nemůžeš být copywriterem. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/proc-nemuzes-byt-copywriterem.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!