Jak na Instagram svépomocí

9. únor 2018  Nela Drunecká  komentáře (0)  1728 objevných slov

Instagram v posledním roce ukázal více než kdy jindy, že dokáže být silným marketingovým kanálem. Velké značky jeho potenciál vycítili a rozjeli vlak, do kterého bude už jen těžší a těžší naskočit. Bohužel nemáme žádný zázračný návod, který z vás po 4 minutách čtení udělá Instagramového ninju. Existuje však pár základních tipů, kterými se pro začátek začít řídit.

Jak na Instagram svépomocíJak na Instagram svépomocí

Vyhraďte si čas

V první řadě je potřeba si uvědomit, že správa Instagramu je v podstatě takový full time job. Pokud chcete Instagram využívat jako nástroj k oslovování jak nových, tak stávajících klientů, je potřeba věnovat mu více času než jen "volné chvíle”.

Je totiž zapotřebí připravit vizuály, upravit fotografie do požadovaných formátů tak, aby odpovídaly obsahu vhodnému pro Instagram. Ty pak dobře otextovat a připojit k nim vhodné hashtagy. Tím ale práce zdaleka nekončí. Protože Instastories se dostávají stále více dopopředí, je zapotřebí věnovat se také jim. Zkuste si jich pár vytvořit a stopujte si, jak dlouho vám trvá, než vypustíte do světa pěkné “storíčko”, které je zajímavé, dává smysl a ideálně tvoří příběh. Uvidíte, že to opravdu není žádná sranda. Jen tím můžete úplně v pohodě strávit polovinu své pracovní doby.

K tomu připojte také čas strávený odpovídám na komentáře, lajkováním fotek, sledováním hashtagů (popř. místa, jste-li třeba kamenná prodejna nebo restaurace) a je pomalu čas sbalit se a jít domů.

Neexistuje přesně stanovený rámec, v jaké intenzitě a jak často své příspěvky sdílet. Vše závisí na mnoha dalších faktorech, o nichž můžeme vést nekonečné debaty. V počátku je potřeba se nebát a testovat různé obsahy. V průběhu času sami zjistíte, kdy jsou vaši followeři nejvíce aktivní a jaký typ obsahu je zajímá.

Plánujte

Aktivní uživatelé na Instagramu každý den rostou a rozhodně to nevypadá, že by se tento trend měl nějak výrazně změnit. To znamená dvě věci:

  • více potenciálních zákazníků, které můžete oslovit,
  • více těch, kteří svým obsahem cílí na feed (zeď) vašich potenciálních zákazníků.

 

statistka instač
Zdroj: smartinsights.com

Jak se tedy v přemíře obsahu neztratit svým followerům z dohledu? Jedině pravidelnou aktivitou. Ale jak být na “Instáči” pravidelní a přitom se nezbláznit, pokud si jej chcete spravovat svépomocí? Plánujte. Nespoléhejte se jen na možnosti Instagramu, posléze Business Manageru a propojte svůj Instagramový účet s dalšími programy, které vám usnadní práci s jeho obsahem. Některé jsou zdarma, mají však svá omezení. Jiné jsou zpoplatněné, zato nabízejí funkcionality, které na Instagramu můžete po čase postrádat. Seznam těch nejběžnějších naleznete níže v rámečku s přehledem.

Soustřeďte se na obsah

Kvalitní obsah je alchymie 21. století, která v sobě kloubí povedený vizuál a prvotřídní copy. Obojí ovlivňuje vaše cílovka. Pro vás je nejpodstatnější znát, jak mluví a jakou prezentaci vaší značky na Instagramu očekává.

Jak si vytvořit přesnou cílovku pomocí person popsala Nela ve svém článku: Zapomeňte na cílovku. Sestavte si persony

K tomu vám stačí malý průzkum: ptejte se sebe, kolegů, přátel, synů a dcer, co (nebo koho) na Instagramu sledují, co je nejvíce zaujalo a co se jim líbí. Proč vlastně jsou na Instagramu? Ještě lépe uděláte, vytvoříte-li jednoduchý dotazník (například prostřednictvím Google formulářů), který rozpošlete na ty, jenž nejlépe odpovídají vaší cílové skupině.

Nespoléhejte se však jen na možnosti fotoaparátu ve vašem mobilním zařítení. iPhone i jiné androiďácké telefony zajisté fotí kvalitní fotografie, při různých podmínkách však můžete narazit na řadu omezení. Pokud to s Instagramem myslíte opravdu vážně, zkuste se raději porozhlédnout po kvalitních fotoaparátech. V dnešní době existuje řada kompaktů, díky kterým snadno můžete přenést fotky přímo do mobilu.

 

Infografika Instáč svépomocíMějte při správě při ruce jednoduchou infografiku a na nic nezapomente.
Zdroj: proseo.cz

 

Udělejte si analýzu hashtagů

Hashtag slouží jako jakési klíčové slovo, prostřednictvím kterého uživatelé na Instagramu mohou vyhledávat obsah. Hashtagy by měl být vždy relevantní k tématům, ke kterému se fotografie vztahuje. Zvyšujete tím šanci o získání relevantního followera.

V rozhodnutí, jaké hashtagy zvolit, vám pomůže jejich analýza. Jde o zmapování všech možných variant hashtagů (pozor na háčky, čárky, smajlíky i nespisovné verze), které se vážou k vašemu businessu. Hashtagů vzniká každý den mnoho, proto spíš než zakládaní nových, které nikdo na Instagramu nepoužívá, se soustřeďte na ty, které jsou již u vaší cílové skupiny zavedené. Zkuste jim jejich prostřednictvím neprodávat věci (#pohovka), ale pocity (#pohoda).

Hashtagy můžete sepsat do excelovské tabulky, kam nezapomeňte připsat i počet příspěvků, které se pod nimi objevují. Pokud cílíte jen na český trh, vyhýbejte se zahraničním hashtagům. Možná tak sice získáte hromadu srdíček, valná většina z nich však bude od zahraniční cílovky.

Při analýze myslete na sezónnost, trendy a také to, že lidé se chodí na Instagram především odreagovat, inspirovat se a pobavit. Zároveň si vybírejte takové hashtagy, které jsou relevantní vůči vaší cílové skupině, a které pod sebou nemají miliony, ani sta tisíce fotek. Budete tak mít větší jistotu, že se váš obsah déle udrží mezi horními příspěvky

Nástroje, které vám mohou pomoci

Nespoléhejte se jen na možnosti Instagramu. Zkombinujte správu svého Instagramu s dalšími nástroji pro úpravu fotek nebo plánování obsahu a posuňte svůj obsah zase o kus dál.

Pro úpravu fotek

Snapseed je mobilní aplikace na úpravu fotek. Jdou s ní dělat opravdu kouzla.

Pokud máte čas a chcete svoje příspěvky opravdu vymazlit. Zkuste stolní aplikaci Canva pro úpravu fotek. Nabízí víc, než jen úpravu fotek pro social. Navíc na ní zdarma vykouzlíte opravdu povedené vizuály.

Pro plánování obsahu

Planoly je stejně jako Later stolní i mobilní aplikace pro plánování obsahu na Instagramu. Oboje zvládají jeden profil zdarma. Každá z aplikací má své pro a proti. Vyzkoušejte je dejte nám vědět, která vám víc vyhovuje.

Sprout Social a Hootsuite jsou placené stolní i mobilní aplikace, díky kterým můžete plánovat obsah, vyhodnocovat úspěšnost příspěvků a navíc do nich můžete napojit více sociálních sítí. Vše pak máte přehledně na jednom místě. Obě nabízejí 30denní trial. Tak neváhejte vyzkoušet a napište, která u vás nakonec vyhrála.

Buďte aktivní

Pokud se nechcete svým followerům ztratit z dohledu, budete se muset na Instagramu chovat víc jako člověk a méně jako značka. To znamená, že nestačí jen do Instagramu hrnout obsah. Pokud chcete, aby vás Instagram vyhodnotil jako efektivního uživatele, musíte začít komentovat a lajkovat obsah, který se na něm vyskytuje.

Zkuste si stanovit reakční dobu, do kdy musíte odpovědět na všechny komentáře a zprávy, které se na vašem profilu objevují. Nezapomínejte reagovat také na příspěvky, ve kterých vás někdo označí. Je to nejsnadnější způsob, jak utužit vztah se svým zákazníkem.

Sledujte také fotky pod relevantními hashtagy a nebojte se na ně reagovat. Je to skvělý způsob pro akvizici nových fanoušků. Stejně tak může sledovat a komentovat fotky, které se objevují pod konkrétními místy, pokud jsou s vaším působením nějak spojeny. Srdíčka jsou fajn, ještě lepší jsou komentáře a úplně nejlepší jsou directy (přímá zpráva uživateli).


Přeci jen chcete poradit? Domluvte si u nás konzultaci.

Chci zkonzultovat svůj Instagram

Autor Nela Drunecká

Autor: Nela Drunecká

Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.



Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Drunecká Nela. Jak na Instagram svépomocí. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-02-24]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-na-instagram-svepomoci

Reklama

Čtěte také...

Jak zjistit finanční návratnost kampaní

Jak zjistit finanční návratnost kampaní

Možná je to i váš případ. Investujete do marketingu finanční prostředky, ale neumíte si z nich spočítat plynoucí přínos. V praxi jsme se s tím u některých klientů skutečně setkali. Předtím, než začali spolupracovat s námi, investovali do kampaní, ale neuměli říct, jestli pro ně byly plusové či ztrát…

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

Ohlédnutí za 8. CopyCampem

8. prosince 2017 jsem vyrazil do kulturního zařízení Domovina v pražských Holešovicích, kde se konal 8. CopyCamp, konference spojující copywritery, markeťáky, majitele firem a všechny nadšence do tvorby kvalitního obsahu. Měl jsem tu čest zhlédnout celkem deset přednášek. Jak je již zvykem, tuto akc…

Infografika: Co nevynechat při tvorbě person

Infografika: Co nevynechat při tvorbě person

Kdo jsou persony a jak je správně tvořit jsme si řekli v našem předchozím článku. Pojďme si teď ujasnit, na co při jejich přípravě rozhodně nezapomenout.

Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry

Víte, odkud na váš web chodí návštěvníci? Nastavte si UTM parametry

Tam, kde je z hlediska zdrojů návštěvnosti i Google Analytics krátký, podají vám pomocnou ruku UTM parametry. Co to jsou tyto parametry zač a jak je co nejefektivněji využívat? Na to se podíváme v následujících řádcích.


Komentáře