Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Jak měřit marketingové aktivity
20. listopad 2017 Lukáš Pechmann komentáře (0) 1025 objevných slovPředchozím článkem jsme odstartovali sérii, jejímž společným tématem je vyhodnocení marketingových aktivit. V předchozím článku jsme si udělali přehled obchodních cílů, které je možné nejen v kampaních sledovat. Ale kde vlastně všechna ta čísla zjistíte? Nejdříve se zaměříme na cíle úrovně action (např. objednávky), potom se podíváme na cíle awareness (zobrazení aktivit) a appreciation (interakce v kampaních).
Chcete vědět, podle jakých obchodních cílů můžete sledovat a vyhodnocovat marketingové aktivity? Přečtěte si náš článek, na který tento navazuje.
1) Online nástroje
Použití online nástrojů považuji za nejběžnější a nejjednodušší cestu měření kampaní i všech dalších online aktivit. My nejvíce pro vyhodnocení využíváme nástroj Google Analytics. Stačí na web umístit krátký kód (což zabere maximálně 10 minut) a za chvíli zjistíte, která kampaň vám přinesla nejvíce objednávek nebo vyplněných formulářů.
Google Analytics se běžně používá pro vyhodnocení online aktivit (PPC inzeráty, sociální sítě, mailing). Ale věděli jste, že je můžete používat rovněž pro vyhodnocení letáků, billboardů nebo spotů v rádiu? Stačí do letáku uvést jinou doménu, na speciálně připravenou mikrostránku, kterou využijete pouze pro leták. Z návštěvnosti mikrostránky pak jednoduše zjistíte, kolik lidí jste letákem zaujali, aby na web přišli a provedli objednávku.
Pokud je chcete směřovat z letáku přímo na svůj hlavní web, tak stačí jen nastavit přesměrování. Následně tak můžete porovnat data z letáků a třeba Facebooku. Na ukázku přidáváme náhled z dat jednoho nejmenovaného klienta.
Obdobná data zjistíte i pomocí nástrojů, jako je Piwik nebo Facebook Analytics.
Zajímá vás, jaké free online nástroje vám usnadní váš marketingový život? Přečtěte si o tom v našem článku.
2) Osobní dotazování
Pokud patříte mezi klienty, kterým zákazníci nejčastěji volají nebo vás navštěvují ve vaší kamenné prodejně, pobočce či provozovně, pak se bez osobního dotazování neobejdete. Z počátku si můžete připadat, že tím zákazníky otravujete. Navíc to pro vás může být nezvyk. Ale pokud si chcete spočítat finanční návratnost investic do marketingu, pak je to pro vás takřka nutností.
V ideálním případě zkuste od každého kontaktu zjistit, jak se o vás dozvěděl. Osobní doporučení? Na sociálních sítích? Viděli váš e-mail? Nebo viděli banner? Snažte se optimálně třídit zdroje podle mapy touchpointů, kde komunikuje se svou cílovou skupinou.
Minimem je pak zapisování čárek, kolik lidí vám zavolá, napíše na e-mail nebo vás osobně navštíví. Pak můžete porovnávat jejich vývoj v čase tak, jak bylo investováno do kampaní.
Pěkným příkladem je jazyková škola AQAP, jeden z našich klientů. Na začátku každého pololetí nováčci kurzů vyplňují krátké dotazníky, kde si vedení školy mimo jiné zjišťuje, jak se o kurzech dozvěděli. V možnostech se snažili odlišit offline aktivity (např. polep laviček) i online propagaci (inzeráty ve vyhledávačích).
3) Vyhodnocení telefonátů
Pokud máte trpělivost, můžete pro nejklíčovější touchpointy (např. Facebook, web nebo tištěný leták) použít jiné telefonní číslo. Díky tomu pak snáze zjistíte, kde se o vás zákazník dozvěděl.
V praxi jsme i testovali možnost, že se návštěvníkům webu klienta zobrazovala jiná telefonní čísla podle toho, z jaké kampaně na web přišel. Využít k tomu můžete nástroje jako c-all.cz, které vám ke každému telefonátu přiřadí online zdroj volání.
A jak měřit viditelnost propagace?
Dosud jsme popisovali, jak měřit pro vás nejklíčovější cíl - kolik objednávek vám přinesla každá marketingová aktivita. Pokud chcete zjistit, kolik lidí vaše aktivity vidělo (awareness) nebo kolik lidí s ním mělo nějakou interakci (appreciation), je třeba využít dalších nástrojů.
My pro komplexnější vyhodnocení využíváme data přímo z reklamních účtů (Sklik, Zboží.cz, Heuréka atd.) nebo analytické přehledy, které nabízejí sociální sítě (např. Facebook Business Manager přehledy) a e-mailové nástroje (nejčastěji využíváme k rozesílce MailerLite nebo Mailchimp).
Rovněž se dají využít další specializované nástroje. Pro vyhodnocení obsahu na Instagramu jsme zkoušeli placenou verzi Sprout Social, díky které jsme získali například přehlednější statistiky zapojení hashtagů ve srovnání s interakcemi u příspěvků.
Pro online aktivity je běžné využívat hashtagy. Ale nezapomínejte je využívat např. v TV spotech. Díky nim se vám otevírá další možnost, jak vyhodnotit jeho přínos. Pokud ve spotu využijete hashtag, který jinde nekomunikujete, snadno zjistíte, kolik lidí spot zaujal. Využít to můžete například při podpoře soutěže.
Už máme hotov přehled cílů, které byste měli sledovat. Máme také zmapované základní možnosti, jak data zjistit. V pokračování se podíváme na to, jak vyhodnotit jejich finanční návratnost.
Autor: Lukáš Pechmann
Lukáš absolvoval magisterské studium na Ekonomické fakultě ZČU. Poté se stal marketingovým specialistou, který se již několik let věnuje nastavování, správě a vyhodnocování marketingových kampaní.
Jak citovat tento obsah?
Pechmann Lukáš. Jak měřit marketingové aktivity. In: Obsah na dosah [online], 2017 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/jak-merit-marketingove-aktivity.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!