Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu

23. červenec 2018     komentáře (0)  1386 objevných slov

Ať už jste freelancer nebo pracujete v agentuře, jistě víte, že vám kolikrát cesta k získání úplného a dostačujícího zadání od klienta pro vaši práci vezme víc sil než samotná práce. Abyste si udrželi vysokou kvalitu odevzdané práce, potřebujete k tomu adekvátně kvalitní zadání. A to není kupodivu na klientovi, ale na vás. Jak najít cestu k ideálnímu zadání, respektive ideální podmínky k práci?

Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupuKvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu

Co se v článku dozvíte

  • Kdo připravuje zadání projektu
  • Jak zadání ovlivňuje velikost agentury a klienta
  • Co dělat pro získání zadání
  • Jak by ideální zadání mělo vypadat
  • Jak postupovat

Klient zadání nepřipravuje

Pokud se spokojíte s tím, co vám dodá klient za podklady, a rovnou se vrhnete do práce, děláte hned několik chyb. V průběhu práce se začnete doptávat na věci, které potřebujete, a klient akorát nabyde dojmu, že si nevíte rady. Přeci vám všechny podklady již dodal. A to nechceme. I to, jak působíte, hraje důležitou roli při postoji klienta k vaší práci.

Ideální zadání od klienta na první dobrou zkrátka nepřijde. A nevypovídá to nic o jeho schopnostech nebo kvalitách. Jsme profíci a abychom mohli svou práci odvést na sto procent, měli bychom vědět, na co se máme zeptat. Jsme-li takto nastaveni, je to první krok k úspěšnému zadání. Tady ale cesta teprve začíná.

Čím větší tým, tím hůř

V případě volnonožství jste na to ve většině případů sami, což při získávání zadání beru jako obrovskou výhodu. Komunikujete přímo s klientem a závisí tedy na vašich možnostech a schopnostech, zda dokážete z klienta vymámit informace, které potřebujete. Na druhou stranu jednání s klienty vám zabírá mnoho času, který byste jinak mohli strávit prací. Tedy tím, co máte rádi.

Spartakiáda

Pokud je váš tým takto synchronizovaný, bude se vám pracovat dobře. Zdroj: Čt24

 

Pokud jste , ať už jako freelancer nebo zaměstnanec, součástí nějakého týmu, který na projektu pracuje společně, budete se muset spolehnout i na další lidi. Není to spartakiáda, takže více lidí v týmu zpravidla neznamená, že se vám bude lépe pracovat. Někdy je to jako s tichou poštou. Zeptáte se arťáka na A, ten to předá projekťákovi, ten zas accountovi, který bude uhánět klienta. Stejnou cestou se vám pak zpátky vrátí místo áčka F. Takže fuck up.

Čím větší klient, tím hůř

Obdobně to (ne)funguje i na straně klienta. S malou firmou, kde je majitel, obchodní ředitel a markeťák v jedné osobě, vám to půjde z hlediska zadání možná lépe než s korporací, kde se bude tlumočit mezi lidmi a úrovněmi managementu jako v případě velké agentury. Na druhou stranu kolik majitelů, ředitelů a markeťáků v jednom vám dá několika set tisícový rozpočet na rok?

Samozřejmě to neberte jako dogma. Existují skvěle fungující velké firmy i bohatí malí podnikatelé. Nekecám.

Mustry jsou fajn, ale...

Každý klient i každý projekt je unikátní, přestože můžete dělat pořád stejnou činnost dokola. Přizpůsobte dotazy danému klientovi a situaci. On bude mít pocit, že se věnujete přímo jemu, a vy zase dostanete odpovědi, které potřebujete. Můžete mít předpřipravený mustr základních dotazů. Také ho používáme. Nicméně před každým zasláním klientovi upravujeme dotazy přesně podle našich a klientových skutečných potřeb a citu v dané situaci.

TIP jako hrom: Používejte pro sběr informací od klienta třeba Google formuláře. Může se totiž stát, že vám ze strany klienta bude odpovídat více lidí. Takhle budete mít přehled nad odpověďmi.

Podklady od klienta nejsou poklady

Podklady od klienta jsou pouze jedním ze střípků dokonalého zadání. Čeká vás pravděpodobně nějaký průzkum nebo rešerše. Potřebujete například znát názory konkrétních zákazníků či jiných nezávislých lidí a také se musíte na spoustu věcí o firmě, konkurenci, trhu a dalších možných věcech zeptat strejdy Googla. A ten ví.

Takže ideální zadání by měly tvořit veškeré podklady a informace získané od klienta, dále názory a další informace například od zákazníků, pak například průzkumy veřejnosti a také další průzkumy a rešerše, které si provedete sami. Nejde jen o to získat nějaké názory a pocity, důležitá jsou hlavně data (Google Analytics, analýza klíčových slov, případové studie, jiné studie a průzkumy, dotazníky apod.).

Můžeme začít?

Když už jste to všechno tak nějak dali do kupy, doptali jste se na potřebné informace klienta, lidí i strejdy Googla, nepouštějte se do práce. Počkat, proč? Raději si to projděte celé s klientem i s týmem, abyste později nenarazili na nějakou zásadní věc, kvůli které byste museli půlku práce překopat. Dvakrát měř, jednou… znáte to. A pak se konečně můžete pustit do práce.

Kopáči

Například zde to musí chlapi překopat. Zdroj: Výhled z okna naší kanceláře

Shrnutí doporučení

  • Nečekejte na zadání od klienta, aktivně ho vytvořte a získejte informace
  • Pozor na mezičlánky v získávání zadání v rámci agentury
  • Pozor na schvalovací procesy v rámci vnitřní struktury klienta
  • Neposílejte mustry obecných dotazníků, personalizujte dotazy
  • Nespokojte se pouze s podklady od klienta, dělejte rešerše, průzkumy
  • Ideální zadání se skládá z podkladů od klienta, informací od zákazníků či nezávislých osob, z informací získaných na základě průzkumu
  • Zkontrolujte zadání společně s klientem pro klid na duši
  • Pracujte, jak nejlépe umíte

V případě, že jste na to sami, odpadá vám několik komplikací a rušivých elementů. V případě týmu si budete muset ohlídat ostatní kolegy, abyste zamezili komunikačnímu šumu.

Výše jsem popsal, jak by to mělo ideálně vypadat pro klid na duši markeťáků a spokojenost klientů s výstupem, ale víme, že nežijeme v dokonalém světě. Tu a tam prostě klient více informací nemá, neví, nechce, nemůže sdělit, na průzkumy a rešerše nezbývá rozpočet a celá kampaň měla být spuštěna ideálně minulý týden. Ale pamatujte, čím více se budete blížit k získání kompletního zadání, tím lépe se vám bude pracovat, a tím pádem pravděpodobně lepší výstup dokážete odevzdat.

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

4.33 hvězdiček / Hodnoceno: 9x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2018-12-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/kvalita-zadani-odpovida-kvalite-vystupu

Čtěte také...

Kolik času zabere napsat článek a jak ho nacenit

Kolik času zabere napsat článek a jak ho nacenit

Často v diskuzích nacházím dotazy, kolik času zabere napsat článek, jak má být dlouhý a kolik si za něj říct peněz. Něž se ale člověk dopracuje k odpovědím na tyto otázky, musí nejprve začít trochu jinde.

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Jak na platby a daně za reklamu na Facebooku a v Adwords

Využíváte inzerci od Facebooku nebo Google Adwords? Nebo jiné zahraniční služby jako například Wix, MailChimp či Mailerlite? Pak je důležité vědět, jaké vám při využití těchto služeb plynou daňové povinnosti vůči ČR. Pojďme si to uvést na konkrétních příkladech.

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Marketingový workshop: 7 přínosů pro tvorbu marketingové strategie

Můžete nám poslat písemně zadání k projektu, my nastavíme kampaně a nějak to dáme dohromady. Mnohem efektivnější ale bude nastartovat spolupráci marketingovým workshopem. Ten se vám zprvu může stát zbytečný a možná i nákladný. Pokud ale chcete marketingové aktivity řídit…


Komentáře