Kolik času zabere napsat článek a jak ho nacenit

14. srpen 2018     komentáře (0)  1798 objevných slov

Často v diskuzích nacházím dotazy, kolik času zabere napsat článek, jak má být dlouhý a kolik si za něj říct peněz. Něž se ale člověk dopracuje k odpovědím na tyto otázky, musí nejprve začít trochu jinde.

Kolik času zabere napsat článek a jak ho nacenitKolik času zabere napsat článek a jak ho nacenit

Co se v článku dozvíte

  • proč byste vůbec měli psát blog
  • jak byste měli nahlížet na psaní článků
  • jaké máte možnosti nacenění článku
  • kolik vám psaní zabere času
  • jak článek nacenit

Pište blog a tvořte obsah

Pro řadu firem je psaní blogu a tvorba vlastního obsahu na denním pořádku, jiné firmy nad tím ani neuvažovaly. Stojí to dost peněz, času a nemusí z toho proudit přímé objednávky. Přesto je dle mého názoru tvorba vlastního obsahu velmi důležitá a díky ní máte velký náskok před konkurencí. Jak je to možné? Ukážu vám několik důvodů.

1 Aktualizovaný web, nejlepší přítel vyhledávače

Když píšete blog, aktualizujete tím obsah na vašem webu. A aktivní weby jsou u vyhledávačů oblíbenější než ty statické, které se měsíce a roky neaktualizují.

2 Jste o krok napřed

Tvorbou obsahu a psaním článků zachytáváte potenciální zákazníky mnohem dříve než v rozhodovací fázi nákupního procesu. Jedná se o způsob „give before you get”, tedy dej předtím, než dostaneš. O jednotlivých nákupních fázích, respektive o modelu STDC jsem se pěkně rozepsal v článku STDC framework jako základ pro úspěšné fungování marketingu.

3 Budujete značku

Stylem, kterým komunikujete směrem k veřejnosti (i prostřednictvím blogu), ovlivňujete vnímání značky veřejností. Tím pádem tvorbou obsahu a psaním blogu posilujete svou značku a její image.

4 Posilujete autoritu v oboru

Kromě budování značky posilujete i autoritu v oboru nejen ze strany veřejnosti, ale také u konkurence. Ta vás začne brát vážněji a můžete se stát i jejím vzorem. To vede k nárůstu konkurenčního prostředí a tlaku neustále zlepšovat produkty a služby.

SÁHNĚTE SI DO SVĚDOMÍ: Je psaní článků, respektive celkově copywriting opravdu pro vás? Zjistíte to v článku Proč nemůžeš být copywriterem.

Článek není rohlík

Spousta zadavatelů a bohužel i lidí, kteří píšou, si myslí, že články lze tvořit a prodávat třeba jako rohlíky. Jenže tento pohled je dost krátkozraký zejména v době, kdy je obsahový marketing u nás celkem v rozkvětu. Blog přeci nepíšete jen proto, abyste tvořili nějaký obsah. Pokud ano, zkuste se nad tím zamyslet trochu jinak. Článek, který produkujete, by měl:

  • dát čtenáři nějakou přidanou hodnotu
  • vyřešit čtenářův problém
  • pomoci mu s rozhodnutím
  • informovat ho či edukovat

Když vezmete v potaz tato kritéria, je potřeba si uvědomit, že články nelze úplně škatulkovat. Pokud ale píšete pravidelně  pro jednoho klienta, jistě jste si za tu dobu našli určitý postup. Problematiku znáte mnohem lépe a víte odhadem strávený čas a také cenu. Ale v případě, že píšete různé články pro různé klienty, pak jistě víte, že některá témata vám sednou, někde budete muset více studovat a jindy dostanete kompletní zadání. A to vás dostává k problému, jak nacenit psaní článku u nového klienta.  

Hodinovka, paušál nebo normostrany?

Existují zhruba tři základní metriky pro určení ceny článku. Můžete se nechat zaplatit hodinově, paušálně (tedy pevně daným rozpočtem za článek) nebo za normostrany. Ani jedna z těchto metrik není ideální a zároveň u ani jedné z nich nelze říct, že je nepoužitelná. Opět záleží na dalších okolnostech. Vyzkoušel jsem všechny zmíněné možnosti a nedokážu přesně říct, která mi vyhovuje nejvíce.

Začneme u hodinovky. Pokud se s klientem domluvíte na hodinové sazbě (a její výši), měli byste stanovit nějaký odhad hodin či hranici, kterou nepřekročíte. Často jsem to dělal tak, že jsem odhadl maximální počet hodin, který byl klient po souhlasu ochoten zaplatit. Pokud mi trval článek déle, šlo to na můj vrub. Klient tak předem věděl, kolik za článek maximálně zaplatí a já měl motivaci nepsat to celý den. Jen to musíte odhadnout tak, aby se to vyplatilo vám i klientovi.

Případ pevně stanoveného rozpočtu doporučuji spíše u dlouhodobější spolupráce než u jednorázových článků. Z počátku se totiž budete seznamovat s oborem a bude vám to trvat déle. Zřejmě i tak dlouho, že by se vám to v případě napsání jednoho či dvou článků ani nevyplatilo. Postupně ale začnete obor nasávat a ovládat mnohem lépe. Psaní vám půjde od ruky a může se stát, že postupem času zkrátíte dobu psaní i na polovinu bez vlivu na maximální kvalitu výstupu.

A teď ty normostrany, které znáte ze závěrečných prací na vysoké škole. Oceňovat psaní článků na normostrany se vám vyplatí opět až v dlouhodobém horizontu, dále v případě tematiky, kde se dobře orientujete, nebo také adekvátně vysokou cenou za NS. Spíše ale doporučuji praktikovat tuto metodu při korektuře textů než při samotném psaní.

Kolik vám psaní zabere času

Pokud jste čekali nějaký zprůměrovaný odhad konkrétního času, tak vás bohužel zklamu. Smůla jako. Jak už jsem výše zmínil, články nejsou rohlíky. Některé články píšu tři hodiny, jiné třeba i do hodiny. Každý je jiný, přesto by vás možná zajímalo, jak docílit toho, abyste článek měli pokud možno co nejrychleji hotový a zároveň v co nejvyšší kvalitě. Je proto potřeba hned několik věcí.

V první řadě potřebujete kvalitní podklady od klienta, a to nejen k tématu článku. Musíte vědět, pro koho budete psát, co je firma zač, jaké nabízí produkty a tak dále. O této problematice jsem se trochu více rozepsal v článku Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu.

Pak budete potřebovat příjemné podmínky, jako je odměna, rozumný deadline, pracovní prostředí, bezproblémová komunikace s klientem, abyste byli dostatečně motivovaní a aby se vám dobře pracovalo. V neposlední řadě pak záleží na vás, tedy jakou máte náladu, nakolik jste schopní, zodpovědní nebo například důslední.

Jak článek nacenit

Abyste zvolili tu nejvhodnější metodu, musíte si nejprve odpovědět na základní otázky:

  • Půjde o jednorázovou akci nebo budete psát více článků?
  • Máte k dispozici dostatečné podklady od klienta nebo budete muset více hledat?
  • Znáte přibližný rozsah článku?
  • Dostali jste rozumný deadline?
  • Pracujete v dostatečné pohodě? (volná kapacita, příjemné prostředí, dobrá nálada atd.)
  • Zahrnujete do ceny i následné úpravy?

Dříve jsem se pokoušel porovnávat normostrany a hodiny. U některých článků mi to vycházelo tak, že jsem jednu normostranu napsal zhruba za hodinu (včetně nastudování podkladů apod.). Tak jsem tuto metodu používal pro odhad ceny. Nicméně to později bylo pokaždé jiné a nedá se o to pevně opřít.

TIP: Ještě předtím, než se pustíte do psaní, doporučuji přečíst článek Co byste měli udělat před a po přidání článku na blog. Najdete tam tipy, jak dostat článek k co největšímu počtu relevantních čtenářů a mnoho dalšího.

Co jste se dozvěděli

  • psaní blogu a tvorba obsahu je efektivním nástrojem pro aktualizaci obsahu na webu, budování značky, autority v oboru a zachytávání potenciálních zákazníků v dřívějších nákupních fázích (ať už jste firma či freelancer)
  • články nelze prodávat jako rohlíky (i když to můžete vidět například v případě PR článků). V případě rozdílných klientů je každý článek unikátní
  • při psaní byste měli myslet na přidanou hodnotu, případně na řešení problému čtenáře
  • psaní článků můžete nacenit třemi způsoby: hodinovkou, celkovým rozpočtem nebo cenou za normostrany
  • jeden článek vám může zabrat hodinu, tři nebo třeba celý den
  • článek nejlépe naceníte, když si nejprve odpovíte na základní otázky ohledně podkladů a dalších podmínek

A jak články naceňujete vy? Odmítáte jednorázovou spolupráci, protože se vám nevyplatí? Zkoušíte nové možnosti? Budu rád za vaše zkušenosti, které napište třeba do komentářů nebo na e-mail klecka@proseo.cz.

Autor Daniel Klečka

Autor: Daniel Klečka

Copywriter, ideamaker a UX designer stojící za texty pro značky, jako je Albert, O2 nebo E-on. V PROSEO Media má na starosti kreativní část většiny projektů a UX design.



Hodnocení

2.79 hvězdiček / Hodnoceno: 24x


Přidat komentář (0)

Jak citovat tento obsah?

Klečka Daniel. Kolik času zabere napsat článek a jak ho nacenit. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2023-09-24]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/kolik-casu-zabere-napsat-clanek-a-jak-ho-nacenit.html

Čtěte také...

Jak poznat kvalitního copywritera

Jak poznat kvalitního copywritera

Firmy si dnes už dobře uvědomují, že texty (ať už na webu, v newsletteru, na blozích, sociálních sítích nebo na letácích) jsou velmi silným nástrojem, který dokáže zahýbat s firemními zisky. Najít však kvalitního copywritera může být obtížnější, než se zprvu zdá. Te…

Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu

Kvalita zadání odpovídá kvalitě výstupu

Ať už jste freelancer nebo pracujete v agentuře, jistě víte, že vám kolikrát cesta k získání úplného a dostačujícího zadání od klienta pro vaši práci vezme víc sil než samotná práce. Abyste si udrželi vysokou kvalitu odevzdané práce, potřebujete k tomu adekvátně kvalitn…

Dáváme podnikatelům odvahu uvažovat o marketingu jinak, říká organizátorka největší marketingové konference v západních Čechách

Dáváme podnikatelům odvahu uvažovat o marketingu jinak, říká organizátorka největší marketingové konference v západních Čechách

Již v říjnu vypukne v Plzni druhý ročník Marketikonu, největší marketingové konference u nás. Dva dny nabité přednáškami a workshopy se zajímavými hosty tak opět po roce zaplní plzeňské DEPO2015. Nejen podnikatelé, ale i manažeři či začínající startupisti se mohou těši…


Komentáře

Naše služby

Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!