Petr Pouchlý: Svému produktu musíte rozumět
Michaela Fikrlová, 22. listopadu 2019Přečíst článek
Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?
27. duben 2018 Nela Drunecká komentáře (0) 768 objevných slovFacebook je v posledních (tý)dnech hodně diskutovaným tématem nejen v kruhu online marketérů. Skandál spojený se získáním dat více než 87 milionů uživatelů, které využila Cambridge Analytica ve svých kampaních, upozornil na otázku bezpečnosti našich dat na internetu. Ruku v ruce s vyšetřováním s tím spojeným Facebook zavádí nejednu změnu. Některé jsou „náhlé”, o jiných již hovořil v minulosti.
Transparentnost na prvním místě
Již v říjnu minulého roku Facebook oznámil, že volební kampaně na Facebooku a Instagramu povolí pouze autorizovaným inzerentům. Toto řešení nebylo ničím jiným než reakcí na podezření o ovlivňování amerických voleb.
Prohlubující se skandál s britskou poradenskou společností Cambridge Analytica však s sebou nese i další opatření. Začátkem dubna letošního roku Facebook prohlásil, že toto pravidlo rozšíří na každého, kdo tvoří tzv. „issue ads”. Za „issue ads” jsou v marketingu označovány takové reklamy, jejichž cílem je poukázat na konkrétní problém ve společnosti, vyvolat nad tématem debatu a ideálně změnit názory či chování lidí. Patří sem různá kontroverzní témata od ochrany životního prostředí přes rasismus až po nošení zbraní do školy.
V současné době Facebook s třetími stranami pracuje na seznamu klíčových témat, které budou časem upravovat. Inzerentům nebude povoleno provozovat reklamy v daných tématech do té doby, dokud nebudou mít autorizovaný profil. K tomu je zapotřebí získat povolení od Facebooku založené na potvrzení totožnosti inzerenta a jeho lokaci. V návaznosti na snahu Facebooku o větší transparentnost obsahu, který se na něm objevuje, budou tyto reklamy jasně označeny oznámením „Politická reklama”. Také nebude u příspěvků chybět informace, že se jedná o placenou reklamu. Autorizační proces již Facebook otestoval ve Spojených státech. Oznámení, že se jedná o politickou reklamu, uvidí uživatelé Facebooku v USA v průběhu jara.
Podívejte se také na toto video přímo od Facebooku.
Řešení je nasnadě
Facebook si uvědomuje, že není v jeho silách zachytit všechny reklamy s kontroverzním a politickým obsahem. Kromě investic do umělé inteligence, která by měla být schopná (zřejmě podle klíčových slov) rozpoznat „issue ads”, také zaměstnává nemalé množství lidí. A ti vyhledávají inzerenty, jež by měli projít autorizačním procesem. Zároveň nabádá uživatele, aby neoznačené politické kampaně ohlásili. Oznámit takovou reklamu budete moci kliknutím na tři tečky v pravém horním rohu reklamy a výběrem „Nahlásit reklamu”. Facebook si od této inciativy slibuje rychlejší zajištění transparentnosti informací, které se na něm objevují. Vše zároveň koresponduje se snahou online giganta o boj proti tzv. „fake news”, tedy nepodloženým zprávám.
V Kanadě již Facebook testuje novou funkci „Zobrazení reklamy”, díky které uvidíte všechny reklamy, které daná stránka spustila. Tato funkce je platná nejen pro inzerenty s politickým sdělením, ale pro každého inzerenta na Facebooku. Globálně ji hodlá Facebook spustit v průběhu června. Ve stejném měsíci také plánuje zveřejnit archiv politických reklam. Zde bude možné dohledat veškeré reklamy s označením „Politická reklama”. Po vyhledávání se vám zobrazí vždy obrázek, text a další informace, jako je vynaložená částka za reklamu či podrobnosti o demografických publikách.
Transparentnost se netýká jen „issue ads”
Pokud jste si do teď mysleli, že vás se toto netýká, zpozorněte. Facebook také oznámil, že ověření budou potřebovat všechny stránky, které mají velký počet fanoušků. Zatím neupřesnil, kolik je onen velký počet. Lze však předpokládat, že po velkých značkách se toto pravidlo pomalu sveze v podstatě ke každé, která chce na Facebooku inzerovat. Verifikací účtu chce předejít správě stránek falešnými účty. Spolu s tím chce také Facebook svým uživatelům začít zobrazovat další souvislosti spojené s danými stránkami, aby každý mohl posoudit relevanci obsahu. Konkrétní kroky však zatím nepředstavil.
Řešení to jsou zajisté zajímavá a věříme, že jejich zavedením se obsah na této sociální síti značně pročistí. Škoda jen, že si Facebook svou roli neuvědomoval dostatečně silně již dříve.
Autor: Nela Drunecká
Během svého magisterského studia oboru Teorie a filozofie komunikace na ZČU Nelča absolvovala více než rok a půl dlouhou stáž v Nestlé v oblasti marketingu. Poté nastoupila do digitální komunikační agentury PROSEO Media, kde má na starosti projektové řízení a podílí se na tvorbě obsahových strategií.
Jak citovat tento obsah?
Drunecká Nela. Novinky z Facebooku: Měli byste se tedy bát o své údaje?. In: Obsah na dosah [online], 2018 [cit. 2024-09-16]. ISSN 2570 – 7825. Dostupné z: https://www.obnd.cz/novinky-z-facebooku-meli-byste-se-tedy-bat-o-sve-udaje.html
Komentáře
Kategorie a témata
Naše služby
Tvorba webových stránek - tvoříme rychlé a efektivní firemní weby, které přinášejí výsledky. Plánujete nový web? Ozvěte se nám s předstihem!